جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

معرفی رشته گرافیک

رشته گرافیک از آن دسته رشته‌هایی است که در دانشگاه‌ها و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای تدریس می‌شود، این رشته دارای زیرشاخه‌های بسیاری است و بازار کار خوبی دارد که اگر فرد پشتکار و خلاقیت بالایی داشته باشد می‌تواند بلافاصله مشغول به کار شود. در این رشته حرف اول را تنوع و خلاقیت می‌زند، برای موفقیت و اشتغال به کار باید خالق طرح و ایده‌های جدید باشید.

گرافیک کار با نماد و سمبل‌ها است، در این رشته دیگر خبری از حل مسئله‌های ریاضی و حفظ تاریخ و منطق نیست! دانش‌آموزانی که در این رشته تحصیل می‌کنند با رنگ، قلم مو و لوازم نقاشی سر و کار دارند.

برای ورود به رشته گرافیک دو راه وجود دارد، اول اینکه می‌توانید رشته گرافیک را به‌عنوان رشته دبیرستانتان انتخاب کنید و در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای مشغول تحصیل و آموزش این رشته شوید و پس از کنکور وارد دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و هنر شوید.

راه دوم این است که می‌توانید پس از اتمام دبیرستان و در هر رشته‌ای که تحصیل کرده‌اید، کنکور هنر بدهید و رشته گرافیک را برای دانشگاه خود انتخاب کنید.

عوامل موفقیت در رشته گرافیک

دروس مربوط به رشته‌های گرافیک و شاخه‌های آن

هر فرد داوطلب رشته گرافیک باید در مورد شاخه‌ها و دروس مربوط به رشته گرافیک آگاهی و شناخت لازم را داشت باشد تا انتخاب درستی انجام دهد.

شاخه‌های دانشگاهی رشته گرافیک عبارت‌اند از:

  • پوستر و نشانه
  • تصویرسازی
  • چاپ و دسته‌بندی
  • گرافیک تزئینی و محیطی

دروس رشته گرافیک در دانشگاه نیز شامل موارد زیر می‌شود:

  • تاریخ هنر جهان
  • کارگاه گرافیک
  • مبانی تصویرسازی
  • عکاسی
  • خط در گرافیک
  • طراحی
  • گرافیک سیاه و سفید
  • طراحی گرافیک رنگی
  • کاربر رایانه
  • گرافیک رایانه‌ای
  • تایپ رایانه‌ای

شاخه های رشته گرافیک

توانایی و مهارت‌های لازم برای رشته گرافیک

فردی که می‌خواهد در رشته گرافیک موفق شود، باید ذوق هنری بالایی داشته باشد و با همه تکنیک‌های طراحی و ابزارها و متریال ها آشنایی داشته باشد و این توانایی را داشته باشد که بداند در کجا از متریال ها استفاده کند و در کجا استفاده نکند.

گرافیست باید از توانایی خلق بالایی برخوردار باشد و ایده‌هایی را ارائه دهد که تا به حال وجود نداشته باشد، همچنین چنین فردی باید عاشق هنر باشد تا بتواند عشق را در طراحی خلق کند و بهترین تأثیر را روی مخاطب بگذارد.

چنین فردی که در این رشته به تحصیل می‌پردازد باید هنر مدیریت زمان را به خوبی فرا گیرد و از ساعاتی که مشغول به کار است به خوبی استفاده کند و بهترین بهره را ببرد.

فرد گرافیست باید در تمام برنامه‌های کامپیوتری مخصوص به این رشته تخصص و مهارت داشته باشد و بتواند از آنها به نحو احسن استفاده کند، چون کامپیوتر امروزه جز ابزارهای اصلی گرافیست‌ها به شمار می‌رود و بسیاری از امورات این افراد توسط این دستگاه انجام می‌شود.

همچنین فرد گرافیست باید مهارت طراحی در سطوح ابتدایی را دارا باشد و بتواند با دید هنری در این رشته فعالیت کند همچنین باید علاقه واقعی به این رشته داشته باشد تا در آن موفق شود.

از دیگر مهارت‌هایی که فرد گرافیست باید در آن تخصص و مهارت داشته باشد، عکاسی است.

مهارت های گرافیست حرفه ای

بازار کار رشته گرافیک چطور است؟

فرصت‌های شغلی زیادی برای گرافیست‌ها وجود دارد، تبلیغات یکی از این فرصت‌هاست، تبلیغات محدوده خاصی ندارد و تبلیغ از هر نوعی در حوزه دانش متخصصان گرافیک است.

به طور کلی در کشور ما دو شاخه عمده برای کار گرافیست‌ها وجود دارد:

چاپ و انتشارات، این شاخه‌ها شامل تصویرسازی کتاب، صفحه‌آرایی مجلات و روزنامه‌ها، تهیه پوستر و بروشور، طراحی روی جلد کتاب، طراحی لوگو و گرافیک تلویزیونی (گرافیک تلویزیونی یعنی فرد گرافیک تعیین می‌کند مجری چه لباسی بپوشد و به طور کلی رنگ‌ها را با هم هماهنگ و متناسب می‌کند)

افرادی که در رشته گرافیک تحصیل کرده‌اند، در برخی از سازمان‌ها مثل صدا و سیما، وزارت ارشاد، شرکت‌های تبلیغاتی، چاپخانه‌ها، مراکز و سازمان‌هایی که در حوزه بازاریابی و فروش فعالیت می‌کنند، می‌توانند مشغول به کار شوند.

درآمد گرافیست‌ها چقدر است؟

رشته گرافیک جز رشته‌های هنری پر درآمدی است که طرفداران هنرمند زیادی دارد، کسب درآمد در این رشته فقط به علاقه‌ و هنر فرد بستگی دارد، هر چقدر فرد خلاق‌تر و هنرمندتر باشد و ایده‌های جدید و نوینی را ارائه دهد به همان نسبت نیز درآمد بالایی کسب خواهد کرد.

 

میزان درآمد کار گرافیست‌ها بسته به نوع شغلی و نوع پروژه آنها دارد، فرد گرافیست بسته به توانایی و دانش فنی و میزان تخصص و مهارت خود می‌تواند به کارفرما میزان مبلغ حقوق و دستمزد خود را ارائه دهد.

درآمد گرافیست

امروزه با وجود نرم‌افزارهای گرافیکی متنوع و ابزارهای طراحی آنلاین، باز هم از اهمیت یک طراح لوگو و گرافیست ذره‌ای کم نشده است.

در هر سال تعرفه کاری طراحان گرافیک در ایران با در نظر گرفتن مواردی تنظیم می‌شود، البته باید بگوییم که هر قیمت طراحی متفاوت است و هر گرافیست می‌تواند بسته به سطح کیفیت کار خود قیمت‌ها را تغییر دهد.

به طور کلی درآمد یک فرد گرافیست به معیارهای مختلفی بستگی دارد مثل تخصص، خلاقیت، مهارت و توانایی فرد طراح؛ و با توجه به نیاز بازار به گرافیست، درآمد این افراد می‌تواند از ۲ تا ۲۰ میلیون تومان در ماه متغیر باشد.

آینده تحصیلی رشته گرافیک

رشته گرافیک یکی از رشته‌های پرکاربرد در بازار کار یک کشور محسوب می‌شود و اکثر شرکت‌ها برای انجام تبلیغات و بازاریابی خود، طراحی لوگو حرفه ای و طراحی سایت، طراحی عکس برای شبکه‌های اجتماعی و … نیاز به یک طراح گرافیست حرفه‌ای دارند.

آگاهی از وضعیت بازار کار و آینده تحصیلی جز آن دسته موارد ضروری است که هر داوطلب باید از قبل از آن شناخت داشته باشد.

افراد گرافیست اگر روی نرم‌افزارهایی مثل افتر افکت، فتوشاپ و… تسلط داشته باشند و مهارت‌های طراحی خود را افزایش دهند، می‌توانند بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی یا حتی در دوران دانشجویی مشغول به کار شوند، به طور کلی یک جامعه همواره به یک طراح گرافیست نیاز دارد.

وضعیت شغلی رشته گرافیک

جمع بندی

طراحی گرافیک یکی از ابزارهای مهم بازاریابی و تبلیغات است و رشته بسیار مناسبی برای افرادی است که متفکر و خلاق هستند. امروزه تقاضا برای طراحان گرافیک بسته به هر صنعت و کسب و کار متفاوت است.

لازم به ذکر است که فرصت‌های زیاد دیگری نیز برای طراحان وجود دارد که می‌توانند در آنها مشغول به کار شوند و به سایر شرکت‌ها در انجام امورات کمک کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

معرفی رشته گرافیک

معرفی رشته گرافیک

فهرست مطالب

ویژه شما 

دانلود رایگان : با دانلود پکیج بهاره ست اداری و لوگو می توانید از تخفیف های لحاظ شده آن ویژه فصل بهار استفاده کنید.برای دانلود روی دکمه های زیر کلیک کنید.

دانلود رایگان کاتالوگ

نمونه طراحی لوگو

مکالمه را شروع کنید

اگر تلگرام دارید، همکاران آنلاین در تلگرام و اگر واتساپ دارید به همکاران آنلاین در واتساپ را انتخاب کنید

همه روزه در واتساپ پاسخگو هستیم، درحال حاضر همه کارشناسان در تلگرام و واتساپ آنلاین می باشند.

مریم صفرلو - گرافیست

مریم صفرلو

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

سارا پالیزدان - گرافیست

سارا پالیزدان

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

کاملیا محمدزاده - طراح سایت

کاملیا محمدزاده

واحد طراحی سایت

اگر برای معرفی رشته گرافیک

نیاز به کمک دارید با فیلترشکن روشن روی یکی از همکاران کلیک کنید

مریم صفرلو - گرافیست

مریم صفرلو

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

سارا پالیزدان - گرافیست

سارا پالیزدان

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

کاملیا محمدزاده - طراح سایت

کاملیا محمدزاده

واحد طراحی سایت

اگر فیلترشکن ندارید اینجا را کلیک کنید!