جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

قالب آماده موکاپ – اصول + انواع فایل لایه باز

اگر نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص این مقاله دارید همین الان با شماره 02191307049  کلیک کنید.

برای ثبت سفارش  و تحویل قبل از عید نوروز همین الان با ما در تلگرام یا در واتساپ در ارتباط باشید.

قالب آماده موکاپ چیست و فایل لایه باز چه کاربردی دارد

قالب آماده موکاپ جزو روش‌هایی است که طراح می‌توانید با صرف کمترین زمان ممکن، طراحی‌های گرافیکی مورد نیاز خود را برای ارائه به مشتری و در راستای برند سازی استفاده نماید؛ در واقع موکاپ های آماده، همان طراحی‌های لایه باز هستند که توسط طراح‌های مختلف ساخته و آماده استفاده شده‌اند و به صورت رایگان یا پولی در دسترس شما هستند و می‌توانید از آن‌ها استفاده نماید؛ البته دقت داشته باشید که طراحی لایه باز یا همان موکاپ (MockUp) در کنار مزایایی که دارد از معایبی نیز برخوردار است که در این مقاله به صفر تا صد آن می‌پردازیم؛ پس اگر به فکر استفاده از قالب آماده و لایه باز هستید، قبل از هر کاری این مقاله را مطالعه نماید.

موکاپ چیست و چه کاربردی دارد؟

موکاپ یا همان فایل‌های لایه باز گرافیکی، اشاره به طراحی‌های مختلف در زمینه‌های متفاوت دارد که با فرمت‌هایی مانند JPG یا PNG در دسترس شما نیستند تا فقط بتوانید بدون هیچ تغییری از این طراحی‌ها استفاده کنید، بلکه این فایل‌های در فرمت‌های TIFF و PSD در دسترس شما قرار می‌گیرند تا بتوانید به واسطه ابزارهای مختلف در طرح تغییرات مختلف ایجاد کنید و استفاده‌های مختلفی از فایل لایه باز استفاده نماید.

نکته مهم:

دقت داشته باشید که طراحی‌های لایه باز به عنوان طراحی نهایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و بیشتر توسط طراحان برای ارائه نمونه کار به مشتریان استفاده می‌شود تا فرد با نمونه کاری که قرار است به عنوان طراحی اختصاصی او ارائه شود بیشتر آشنا شود و نظرات خود منوط برای طراحی اختصاصی خود را روی این طراحی ارائه نماید.

اهمیت فایل و قالب آماده موکاپ در چیست؟

همانطور که گفته شد، فایل‌های لایه باز قابلیت ویرایش دارند و شما می‌توانید به سادگی تغییرات مدنظر خود را روی فایل‌های مختلف موکاپ اعمال کنید و به مشتری‌های خود ارائه نماید؛ به علاوه در صورتی که به فکر کاهش هزینه‌های خود هستید و طراحی اختصاصی برندینگ برای شما اهمیت چندانی ندارد، می‌توانید از فایل‌های موکاپ برای برند خود استفاده نماید؛ البته اهمیت فایل موکاپ به موارد زیر محدود نمی‌شود و رایگان بودن خیلی از فایل‌های موکاپ و گسترده بودن طیف فایل‌های موکاپ دست شما برای الهام گرفتن از این فایل‌های موکاپ را باز می‌گذارد تا با ترکیب چندین فایل موکاپ به طراحی‌های نوینی برسید.

از فایل‌های لایه باز چگونه باید استفاده نمود؟

سؤال مهمی که ممکن است برای شما هم به وجود آید، نحوه استفاده از فایل‌های موکاپ است که به سادگی بوده و فقط کافی است که شما نرم افزار فتوشاپ را روی سیستم خود نصب داشته باشید تا بتوانید فایل مدنظر را در برنامه مربوطه باز کرده و به لایه‌های مختلف فایل دسترسی داشته باشید و بتوانید این فایل‌ها را ویرایش نماید؛ دقت داشته باشید که فایل‌های موکاپ با فرمت PSD هستند و این فرمت مربوط به نرم افزار فتوشاپ می‌باشد و سایر فرمت‌های مثل JPG یا PNG به واسطه نرم افزار فتوشاپ ایجاد می‌شود.

انواع فایل لایه باز و موکاپ

فایل‌های موکاپ و لایه باز در انواع مختلف ارائه می‌شوند که شما می‌توانید با توجه به نیاز خود از آن‌ها استفاده کنید؛ در ادامه به چند نوع فایل موکاپ اشاره می‌کنیم که در کسب و کارهای مختلف استفاده می‌شوند ولی دقت داشته باشید که طیف قالب آماده موکاپ بسیار زیاد بوده و شما می‌توانید به راحتی به فایل موکاپ مدنظر خود دسترسی داشته باشید.

موکاپ‌های برندینگ موکاپ‌های محصول
موکاپ‌های بسته بندی موکاپ‌های چاپی
موکاپ‌ شبکه‌های اجتماعی موکاپ‌ دستگاه‌های الکترونیکی

روش‌های دسترسی به فایل‌های موکاپ رایگان

همانطور که گفته شد، یکی از ویژگی‌های قالب آماده موکاپ، رایگان و در دسترس بودن آن‌ها می‌باشد که شما به واسطه سایت‌های مختلف مانند FreePik می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید؛ البته دقت داشته باشید که فایل‌های موکاپ رایگان محدود می‌باشند و در خیلی از موارد فایل‌های موکاپ به صورت پولی ارائه می‌شوند که شما با هزینه کمی می‌توانید آن‌ها را خریداری نماید؛ اما برای دسترسی به فایل‌های موکاپ رایگان، فارغ از سایت مطرح شده می‌توانید از طریق عبارت‌های زیر به فایل‌های رایگان قالب آماده موکاپ دسترسی داشته باشید.

  • دانلود موکاپ لوگو جدید
  • دانلود موکاپ حرفه‌ای
  • موکاپ اماده رایگان
  • مجموعه موکاپ رایگان
  • دانلود موکاپ فتوشاپ رایگان

چرا طراحان حرفه‌ای از موکاپ استفاده می‌کنند؟

قبل‌تر به این سؤال پاسخ دادیم که چرا طراحان حرفه‌ای از موکاپ استفاده می‌کنند؟ ولی بد نیست به این سؤال به صورت تخصصی‌تر بپردازیم.

دقت داشته باشید که هر طراحی قبل از اقدام به طراحی اصلی برای مشتری مربوطه باید، نمونه‌هایی از طراحی‌های خود را به مشتری ارائه نماید که طراحی این فایل‌ها بسیار زمان بر بوده و به هر دلیل ممکن است توسط مشتری مورد مقبولیت قرار نگیرد و به همین علت طراح وقت بسیار زیادی را باید برای طراحی‌های خود صرف کند که نه تنها زمان طراح بلکه زمان مشتری را نیز هدر می‌دهد و به همین علت استفاده از فایل موکاپ برای ارائه نمونه کار و الهام گرفتن برای ساخت طراحی اصلی برای طراح امری ضروری و لازم است و بهترین زمان برای استفاده از موکاپ نیز توسط طراح می‌باشد.

نکته مهم:

بد نیست بدانید که طراح از فایل موکاپ به عنوان طراحی اصلی خودش استفاده نمی‌کند و فقط از این فایل برای نمونه کار و نمونه برداری استفاده می‌نماید و فقط به شما طرح اختصاصی خودش را به عنوان کار اصلی ارائه می‌کند.

آیا در هر شرایطی باید از قالب آماده استفاده کرد؟

درباره مزایای استفاده از قالب آماده موکاپ صحبت کردیم، ولی در همه شرایط می‌توان از فایل موکاپ استفاده نمود و معایب قالب آماده موکاپ چیست؟ باید بدانید که فقط در یک صورت استفاده از فایل آماده موکاپ دارای معایب است و ضرر دارد که قالب آماده به عنوان طرح اصلی توسط طراح یا خود شما استفاده شود که شما را درگیر آثار مختلفی مانند برندینگ معکوس در طراحی لوگو آماده می‌نماید و در خیلی از موارد باعث کاهش اعتبار کسب و کار شما می‌شود؛ پس به هیچ عنوان به سراغ استفاده از فایل لایه باز آماده نروید به ویژه اگر کسب و کار شما بین المللی است و از فایل موکاپ اماده سایت‌های خارجی استفاده می‌کنید.

طراحی اختصاصی یا استفاده از موکاپ

همانطور که تا الان متوجه شدید، استفاده از قالب آماده موکاپ فقط به عنوان پیش درآمدی از کار اختصاصی هستند و نباید از یک فایل لایه باز که حتی تغییرات جزئی در آن داده نشده به عنوان فایل اصلی کاری خود استفاده نماید.

البته دقت داشته باشید که فایل‌های لایه باز در طیف گسترده موجود هستند و شما می‌توانید برای اهداف مختلف به آن‌ها متکی باشید و حتی از طراحی‌های اختصاصی استفاده نکنید ولی در طراحی‌های مهم مانند ست اداری یا طراحی لوگو گرافیکی، شما نمی‌توانید از این طراحی‌ها استفاده نماید و صرفاً فایل لایه باز به عنوان نمونه کار یا منبعی برای الهام گرفتن برای ساخت فایل اصلی استفاده می‌شود؛ با توجه به این موضوع برای دریافت مشاوره رایگان، می‌توانید از طریق شماره «02191307049» با متخصصین ما در ارتباط باشید.

سفارش طراحی لوگو با تحویل فوری

در صورتی که نیاز به انواع طراحی گرافیکی اختصاصی مانند طراحی لوگو یا طراحی ست اداری برای کسب و کار خود دارید، می‌توانید از طریق شماره «09229026345» با متخصصین و گرافیست‌های ما در ارتباط باشید؛ دقت داشته باشید که طراحی‌های ما در سریع‌ترین زمان ممکن آماده شده و با بهترین هزینه به شما ارائه می‌شوند تا هر کسب و کاری با هر شرایطی بتواند از خدمات تیم رایان طرح استفاده نماید.

جمع بندی

قالب آماده موکاپ، جزو مهم‌ترین عناصری است که می‌تواند طراحی‌های گرافیکی را به چالش بکشد و سرعت طراحی‌ها را به واسطه وجود نمونه کارهای آماده افزایش دهد؛ معمولاً از طراحی‌های آماده در قالب نمونه کارهایی استفاده می‌شود تا نظر کلی مخاطبین و مشتریان شما گرفته و آنالیز شود تا فایل اصلی با توجه به نمونه کارهای موجود و نظرات کارفرما آماده و ارائه شود؛ بد نیست بدانید شما می‌توانید از فایل‌های لایه باز به صورت مستقیم هم در طراحی‌های خود استفاده نماید به شرطی که این فایل‌ها شامل لوگو، بنر تبلیغاتی و ست اداری یا هر موردی که مربوط به سایر برندی خاص باشد استفاده نکنید.

 

4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

فهرست مطالب

ویژه شما 

دانلود رایگان : با دانلود پکیج بهاره ست اداری و لوگو می توانید از تخفیف های لحاظ شده آن ویژه فصل بهار استفاده کنید.برای دانلود روی دکمه های زیر کلیک کنید.

دانلود رایگان کاتالوگ

نمونه طراحی لوگو

مکالمه را شروع کنید

اگر تلگرام دارید، همکاران آنلاین در تلگرام و اگر واتساپ دارید به همکاران آنلاین در واتساپ را انتخاب کنید

همه روزه در واتساپ پاسخگو هستیم، درحال حاضر همه کارشناسان در تلگرام و واتساپ آنلاین می باشند.

مریم صفرلو - گرافیست

مریم صفرلو

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

سارا پالیزدان - گرافیست

سارا پالیزدان

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

کاملیا محمدزاده - طراح سایت

کاملیا محمدزاده

واحد طراحی سایت

اگر برای قالب آماده موکاپ – اصول + انواع فایل لایه باز

نیاز به کمک دارید با فیلترشکن روشن روی یکی از همکاران کلیک کنید

مریم صفرلو - گرافیست

مریم صفرلو

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

سارا پالیزدان - گرافیست

سارا پالیزدان

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

کاملیا محمدزاده - طراح سایت

کاملیا محمدزاده

واحد طراحی سایت

اگر فیلترشکن ندارید اینجا را کلیک کنید!