جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

بک لینک چیست؟ [ از 0 تا + 100 ] راهنمای جامع

لینک سازی را میتوان از  موضوعاتی دانست که خیلی درباره اش بحث و گفت و گو میشود در سئو نظرات متفاوتی وجود دارد  که  بسیاری از افراد در مورد تاثیر بک لینک بر سئو و استراتژی اجرای آن صحبت می کنند. در این مقاله سعی می کنیم تا  ابتدا درباره  بک لینک سازی و  و پس از آن بررسی کنیم که چه تاثیری بر سئو سایت ما خواهد داشت؟

لینک سازی روشی است که برای  دریافت لینک های خارجی ازسایت های اینترنتی برای سایت ما است . منظور  از لینک سازی معمولا  متن یا تصویر هایی  هستند که با کلیک بر روی آنها کاربر به صفحه دیگری در اینترنت منتقل می شود. زمانی که  ربات های گوگل  زمان بررسی لینک های موجود در آن راهم بررسی می کند  و به این صفحات لینک شده مراجعه میکنند. به این شکل  مسیر حرکتی ربات گوگل در اینترنت شکل میگیرد.

بک لینک چیست؟

بک لینک ها انوع مختلفی دارند  که میتوانیم آن ها را  به لیک لینک فالو و نوفالو و لینک داخلی و خارجی تقسیم بندی کنیم  ما در این مقاله  قصد داریم تا ابتدا به مبحث بک لینک چیست ؟ و  تاثیر بک لینک ها در سئو توضیحاتی را خدمت شما عزیزان بیان کنیم 

بررسی بک لینک های موجود در یک صفحه یکی از مسیرهای اصلی گوگل برای یافتن و ایندکس کردن صفحات جدید در اینترنت می باشد که علاوه بر آن کیفیت  بک لینک ها میتواند در رتبه گوگل بسیار موثر باشد  .

گوگل صفحه را دقیق بررسی می کند و براساس آن  لینک هایی که در صفحات  موجود هستند  ارزش و اعتبار صفحات لینک شده را در آن  تشخیص میدهد.

تفاوت لینک سازی داخلی و خارجی

معمولا لینک سازی ها را میتوان  به دو قسمت اصلی لینک سازی داخلی و خارجی تقسیم بندی کرد.

لینک سازی ها  تفاوت های زیادی  با هم دارند. لینک سازی داخلی به معنای  ایجاد بک لینک برای صفحات یک سایت می باشد .  اگر یک  صفحه  از سایت خود را  به صفحه ای دیگر از سایت خود  لینک بدهید لینک داخلی ایجاد کرده اید  ولی اگر لینک از سایت دیگری به یکی از صفحه های  سایت خود که  ایجاد کرده اید لینک بدهید  یک لینک خارجی یا بک لینک برای شما ایجاد شده است.

لینک سازی داخلی و خارجی

تفاوت بک لینک فالو و نوفالو

لینک ها را میتوانیم از نظر اعتبار سنجی به دودسته لینک های نو فالو و دوفالو دسته بندی کرد. لینک ها معمولا به صورت پیش فرض دو فالو هستند مگر اینکه  در کد HTML آن از ویژگی نوفالو  استفاده شده باشد. هنگامی که ربات گوگل یک بک لینک نوفالو را مشاهده میکند ارزش و اعتباری به صفحه هدف منتقل نمیکند.

گوگل در سال هزار و نهصدو نود  مفهوم  page ranke را معرفی کرده و در آن زمان تعداد بک لینک های  وبسایت و همچنین میتواند تاثیر زیادی بر رتبه بندی آن در نتایج گوگل داشته باشد متخصصین سئو و مدیران وب سایت ها عمدتا از این نکته استفاده کردند و با تکنیک هایی مانند تبادل کردن  لینک یا خرید بک لینک تلاش کردند تا جایگاه خود در نتایج جستجو را بهبود بدهند.

با افزایش معاملات , بک لینک های گوگل الگوریتم های خود را بروزکردند و الگوریتم پنگوئن را برای شناسایی و جریمه سایت هایی که از این روش های لینک سازی استفاده می کردند . و در ادامه page ranke را به کلی حذف می کنیم و تلاش خواهیم کرد تا وابستگی رتبه بندی نتایج به لینک سازی را تا حد امکان کاهش دهیم.

 

بک لینک فالو و نوفالو

ببشتر  افراد فقط به دنبال این هستند که در سایت های خودشان لینک های فالو (Do Follow) درج کنند  اما باید به این نکته توجه داشته باشید  که با  قرار دادن بک لینک های دو فالو به تنهایی و بدون قرار دادن لینک نوفالو ممکن است  برای سئو سایت شما مضر  باشد بنابراین باید با  قرار دادن بک لینک های نوفالو در کنار فالو را در کارهای قصد انجام آن را  در  سئو سایت خودتان دارید قرار دهید.

متن لینک شده یا Anchor Text

انکر تکست ها به این معنا هستند  که لینک باید بر روی چه عبارتی قرار بگیرد؟  برای  مثال قبلا بیشتر افراد  “برای ورود به سایت از کلمه اینجا کلیک کنید”استفاده می کردند  و لینک را بر روی کلمه اینجا قرار میدادند. در عمل عبارت “اینجا” متن لینک شده یا همان Anchor Text محسوب می شد.

زمانی که  گوگل بک لینک هایی که به سایت خود داده اید را  مشاهده میکند معمولا به انکر تکست توجه زیادی می کند و در اصل ارزش و اعتباری که به سایت شما  منتقل شده در این عبارت خواهد بود.برای مثال  اگر  با عبارت “کتاب”به سایت خود  لینک بدهید رتبه شما در گوگل زمانی مشخص خواهد شد که کاربر در گوگل عبارت کتاب را جستجو کند بهتر است که با عبارت موبایل لینک بدهید  چرا که با لینک دادن با عبارت موبایل  جایگاه شما در عبارت “موبایل” بهبود می یابد

 

به شما پیشنهاد می کنیم  که متن های لینک شده به سایت شما ترکیبی طبیعی از حالت های رایج در فضای اینترنت داشته باشند. مهمترین ترکیبات رایج به شرح زیر است:

  1. کلمه یا عبارت هدف برای سئو مانند “طراحی سایت”
  2. نام برند شما مانند “رایان طرح ”
  3. ترکیبی از نام برند و کلمه هدف مانند “طراحی سایت توسط رایان طرح ”
  4. عبارات عمومی مانند “صفحه” یا “منبع”
  5. عبارات طولانی و راهنمایی کننده کاربر مانند “برای مطالعه مقاله اینجا کلیک کنید”

اگر توازن لازم  این نوع لینک سازی ها برای سایت شما وجود نداشته باشد گوگل میتواند رفتار غیرطبیعی شما برای کسب بک لینک را شناسایی کند. معمولا استراتژی های لینک سازی هدفمند و منظم بوده اند زیرا این امکان را دارد که لینک سازی بیشتر برایسایتتان تاثیر منفی داشته باشد تا مثبت.

درباره بک لینک

 

تعیین ارزش بک لینک توسط گوگل

بک لینک هایی که از سایت های مختلف به سایت شما  ایجاد می شود معمولا  اعتبار یکسانی از دید گوگل ندارند گوگل سعی می کند تا  فاکتورهای مختلفی را برای تعیین ارزش یک بک لینک لحاظ کند که مهمترین آنها آن ها را برایتان بیان می کنیم

1- اعتبار دامنه یا Domain Authority

فاکتورهای زیادی وجود دارند که برای تعیین اعتبار دامنه شما لحاظ می شود که بعضی از آن ها عبارتند از عمر دامنه، نوع دامنه، تعداد بک لینک هایی که دریافت می کند، تعداد لینک های خروجی، فعالیت در شبکه های اجتماعی و … . و به طور کلی هرچقدر که اعتبار دامنه ای که به شما لینک داده شده است بیشتر باشد ارزش بک لینک و تاثیر آن بر رتبه شما بیشتر خواهد بود

2- اعتبار صفحه یا Page Authority

اعتبار صفحه شباهت زیادی به اعتبار دامنه دارد ولی با این تفاوت که برای یک صفحه خاص از آن دامنه محاسبه میشود. ممکن است دامنه اعتبار بسیار بالایی برخور دار  باشد درحالی که صفحه ای که از آن لینک دریافت می کنید در آن دامنه از اعتبار پایینی  برخور دار نباشد  میزان اعتبار صفحه معمولا براساس لینک سازی داخلی سایت به آن صفحه back link هایی که به صورت مستقیم برای همان صفحه ایجاد شده است تعیین می شود

معمولا صفحاتی  که لینک سازی داخلی خوبی دارند میتوانند اعتبار بالایی نیز داشته باشند . برای مثال مثال آن صفحاتی که در منوی اصلی سایت هستند معمولا از صفحات معتبر آن دامنه هستند.

برای بررسی اعتبار صفحه و اعتبار دامنه از  ابزارهای مختلفی استفاده می شود  که بهترین آنها عبارتند از Serpchecker که توسط سایت mangools.com معرفی شده و open site explorer که ابزاری قدرتمند از سایت moz.com است. تصویر زیر نمونه ای از گزارش سایت moz برای اعتبار دامنه رایان  طرح و صفحه اصلی رایان طرح است.

افزایش اعتبار صفحه با بک لینک

 

3- تعداد لینک های خروجی

هر دامنه ای که به سایت شما لینک میدهد این احتمال را دارد که  به سایت های دیگر نیز لینک داده  باشند هرچقدر که  تعداد سایت هایی که در یک صفحه یا در کل دامنه لینک شده اند بیشتر باشد اعتباری که به کدام  از آن ها می رسد کاهش می یابد

معمولا سایت هایی که در زمینه فروش رپورتاژ آگهی یا بک لینک فعالیت دارند  جزو سایت هایی هستند که علاوه بر سایت  شما به سایت های بسیاری لینک داده اند و همین مسئله باعث کاهش اعتبار لینک سازی خارجی می شود.

4- میزان ارتباط موضوعی سایت شما با سایت لینک دهنده

یکی از مواردی که گوگل توجه بسیار زیادی به این مسئله دارد و تلاش میکند تا بتواند در فاکتورهای رتبه بندی نتایج جستجو از آن استفاده کند، ارتباط موضوعی میان صفحات لینک شده است. برای مثال اگر سایت شما در زمینه تورهای مسافرتی است  اما بک لینک های شما همگی از سایت های دانلودی هستند ارزش و اعتبار زیادی برای شما ایجاد نخواهد کرد. ولی اگر این بک لینک ها از سایت هایی مشابه با موضوعاتی مانند سفر، گردشگری، خرید بلیت و … برای شما ایجاد شده باشد میتواند اثر بهتری در رتبه  شما ایجادکند.

5- محل قرارگیری بک لینک

یکی از مهم ترین موارد در بک لینک سازی محل قرار گیری بک لینک در سایت است که این مورد از اهمیت بسیار بالایی برخور دار است . ممکن است لینک شما در محتوای یک مقاله، سایدبار قرار گرفته باشند. لینک هایی که در محتوای صفحه هستند ارزش بیشتری در مقایسه با لینک های موجود در سایدبار و فوتردارند.

معمولا لینک هایی که در footer یا side bar قرار می گیرند در همه صفحات آن سایت نمایش داده می شوند، به این لینک ها اصطلاحا Sitewide می گویند . با قرار گرفتن بک لینک ها شما در همه صفحات یک سایت میتوانید عامل بسیار مهمی برای خریداری آن لینک ها توسط ربات های گوگل داشته باشد و ممکن است با تکرار زیاد  الگوریتم پیگوئن سایت شما را جریمه کنند

محل قرارگیری بک لینک

 

گوگل، خرید بک لینک برای سایت را چگونه تشخیص می‌دهد؟

موتور های جستجوی گوگل از روش‌های مختلفی برای تشخیص خرید بک لینک توسط سایت‌های اینترنتی استفاده می کند از  مهم‌ترین آن‌ها میتوانیم  به  فعالیت در  تیم ویژه گوگل اشاره کنیم که برای مبارزه با این پدیده به گشت‌وگذار در اینترنت و شناسایی سایت‌های فروشنده لینکها می‌پردازد.

معمولا سایت‌هایی که در فروش بک لینک ها زیاده روی می کنند و به صفحات بسیاری با موضوع های مختلف لینک همین موضوع باعث می شود تا  مورد توجه رقبای خود قرار بگیرند و توسط این افراد به گوگل گزارش داده می شود که در این شرایط، یک کارشناس، سایت را بررسی کرده و در صورت اطمینان از خرید و فروش بک لینک در آن، وب‌سایت را به‌صورت دستی جریمه می‌کند. سایت هایی  که به این شکل جریمه شده باشد، در پنل گوگل سرچ کنسول، در بخش Manual Actions یک پیغام با موضوع Unnatural Links دریافت می کنند

[box type=”success” align=”” class=”” width=””]به طور حتم کسب بک لینک و استراتژی درست برای لینک سازی داخلی میتواند جایگاه شما در نتایج گوگل را بهبود دهد ولی قبل از شروع به کار باید تکنیک های مناسب و استانداردهای گوگل را به خوبی بشناسید زیرا اشتباه در این کار میتواند نتایج کاملا معکوس به همراه داشته و موجب جریمه سایت شما توسط گوگل شود.[/box]

سوالات متداول

بک لینک دقیقا چیست؟

متون یا تصاویری هستند که با کلیک بر روی آن به صفحه دیگری منتقل می شوند لینک نام دارند  اگر یک سایت یا دامنه از  سایت های خارجی به یکی از صفحات شما لینک  بدهد اصطلاحا به آن بک لینک می گوییم.

تاثیر بک لینک بر سئو چطور محاسبه میشود؟

برای تعیین ارزش یک بک لینک بر سئو سایت شما از فاکتورهای زیادی  سنجید میشود که مهمترین آنها عبارتند از:

  1. اعتبار دامنه لینک دهنده
  2. ارتباط موضوعی سایت شما و صفحه ارجاع دهنده
  3. انکر تکست انتخاب شده برای لینک
  4. محل قرارگیری لینک در صفحه
  5. تعداد لینک های خروجی صفحه ارجاع دهنده
  6. فالو یا نوفالو بودن لینک

بک لینک نوفالو نیز بر سئو تاثیرگذار است؟

به گفته Google بک لینک های  nofollow ارزش و اعتباری را به سایت شما منتقل نمیکند ولی باایجاد تعادل میان تعداد لینک های followو nofollowی یکی از معیارهای مهم الگوریتم پنگوئن برای تشخیص طبیعی جلوه دادن  لینک سازی خارجی سایت است. به عنوان مثال همیشه در هر سایتی باید  بین 70 تا 80 درصد بک لینک ها follow و مابقی nofollow باشند و یک تعادل بین این دو برقرار باشد .پس داشتن لینک های نوفالو می توانند حتمال جریمه شدن سایت راکاهش دهد

رایج ترین روش های لینک سازی خارجی چیست؟

کیفیت محتوای میتواند از مهمترین دلایل برای دریافت لینک از سایت های دیگر باشد. با وجود این  روش هایی مختلفی برای لینک سازی وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

  1. خرید بک لینک متنی
  2. خرید رپورتاژ آگهی
  3. فعالیت در شبکه های اجتماعی
  4. ساخت پروفایل در سایت های معتبر
  5. کامنت گذاری در سایت های مرتبط

چطور بک لینک های سایتم را پیدا کنم؟

برای پیدا کردن بک لینک های وب سایتتان باید از ابزار های مانیتورینگ لینک استفاده کنید، از معروف ترین این ابزار ها میتوان به Ahrefs, SEMRush و Google Search Console اشاره کنیم

چطور بفهمم اسپم هستند یا خیر؟

شاخصی برای این کار وجود دارد به نام Spam Score که توسط سایت MOZ ارائه می شود اگر نمره spam سایت لینک دهنده بیشتر از پنج باشد باید به فکر راه حلی برای حذف آن باشید.

چطور با صاحبان سایت هایی که به من لینک اسپم دادند ارتباط برقرار کنم؟

معمولا ارتباط گرفتن با صاحبان سایت ها همیشه امکان پذیر نیست بنابر این توصیه میشود تا از ابزار  Disavow Google برای این دسته از لینک ها استفاده کنید

چه چیزی کیفیت بک لینک را تعیین می‌کند؟

به‌طورکلی، یک بک لینک باکیفیت دارای مشخصه‌های زیر است:

  • لینک فالو  باشد نه نو فالو نباشد
  • در بین محتوای سایت منبع قرار داده شده باشد؛
  • انکر تکست یا متن لینک طبیعی به نظر برسد.

الان چه روش های بک لینک سازی دارای اعتبار هستند؟

باید به این نکته توجه کنید که  پاسخ دقیق به این سوال بستگی به +10 فاکتور دارد

چه سایتی برای گرفتن بک لینک مناسب است؟

وب‌سایت هایی که:

  • با محتوای لینک مرتبط باشد؛
  • وب سایت از  اعتبار بالایی بر خور دار باشد.

برای لینک دادن به وبسایت‌های هایی که غیر هدف اصلی هستند با هدف پیشگیری از حساسیت های  گوگل بهتر است به نکات بیشتر دقت کنید

۱. لینک به منابع مفید بدهید با این هدف که برای کاربر فایده داشته باشد و صرفاً یک لینک بی‌هدف.نباشد برای مثال لینک به منبعی بگذارید که  مطالعه بیشتری داشته باشد و …
۲. حتماً محتوا مرتبط باشند. مخصوصاً از نظر کلیدواژ و زبان محتوا.
۳. توصیه می شود که رنک این صفحات بالاتر باشد نه پایین‌تر. به دلیل اینکه بین هدف که رنک پایین‌تری دارد و غیر هدف می‌خواهیم تعادل ایجاد کنیم.
۴. معمولاً از صفحات ویکی‌پدیا برای این بک‌لینک استفاده می‌کنند.
۵. تمام این موارد در حد تئوری بوده و صرفاً با هدف طبیعی جلوه دادن لینک‌ها در وبسایت‌های پرلینک انجام می‌شود.

4.5/5 - (2 امتیاز)

0 دیدگاه دربارهٔ «بک لینک چیست؟ [ از 0 تا + 100 ] راهنمای جامع»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

بک لینک چیست؟ (راهنمای جامع)

بک لینک چیست؟ (راهنمای جامع)

فهرست مطالب

ویژه شما 

دانلود رایگان : با دانلود پکیج بهاره ست اداری و لوگو می توانید از تخفیف های لحاظ شده آن ویژه فصل بهار استفاده کنید.برای دانلود روی دکمه های زیر کلیک کنید.

دانلود رایگان کاتالوگ

نمونه طراحی لوگو

مکالمه را شروع کنید

اگر تلگرام دارید، همکاران آنلاین در تلگرام و اگر واتساپ دارید به همکاران آنلاین در واتساپ را انتخاب کنید

همه روزه در واتساپ پاسخگو هستیم، درحال حاضر همه کارشناسان در تلگرام و واتساپ آنلاین می باشند.

مریم صفرلو - گرافیست

مریم صفرلو

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

سارا پالیزدان - گرافیست

سارا پالیزدان

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

کاملیا محمدزاده - طراح سایت

کاملیا محمدزاده

واحد طراحی سایت

اگر برای بک لینک چیست؟ [ از 0 تا + 100 ] راهنمای جامع

نیاز به کمک دارید با فیلترشکن روشن روی یکی از همکاران کلیک کنید

مریم صفرلو - گرافیست

مریم صفرلو

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

سارا پالیزدان - گرافیست

سارا پالیزدان

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

کاملیا محمدزاده - طراح سایت

کاملیا محمدزاده

واحد طراحی سایت

اگر فیلترشکن ندارید اینجا را کلیک کنید!