جستجو کردن
Close this search box.

آشنایی با تاریخچه لوگو ایران خودرو

اگر نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص این مقاله دارید همین الان با شماره 02191307049  کلیک کنید.

برای ثبت سفارش  و تحویل قبل از عید نوروز همین الان با ما در تلگرام یا در واتساپ در ارتباط باشید.

ایران خودرو شرکت خودرو ساز ایرانی است که در سال ۱۳۴۱ تأسیس شد، ایران خودرو بزرگترین خودرو ساز ایرانی است که وظیفه تولید انواع و اقسام خودروهای سواری و خودروهای سنگین را بر عهده دارد که به تاریخچه لوگو ایران خودرو خواهیم پرداخت. پس از طراحی لوگو تصویری و استفاده از سر اسب برای نماد این شرکت، صاحبان ایران‌ خودرو تصمیم گرفتند برای تکمیل این لوگو از لوگو تایپ نیز استفاده کنند و نام ایران خودرو را در پایین این نماد قرار دادند.

مؤسس شرکت ایران خودرو برادران خیامی بودند که با ۱۰ میلیون سرمایه شروع به کار کردند، اسم اولیه این شرکت ایران ناسیونال نام داشت.

در بین صنایع خودروسازی ایران اولین لوگو را شرکت ایران خودرو طراحی کرد؛ لوگو ابتدایی شرکت ایران خودرو ترکیبی از یک اسب و ارابه بود که در سال ۱۳۷۰ توسط فردی به نام بیژن جناب طراحی شد.

بیژن جناب در مورد چگونگی طراحی اولین لوگو شرکت ایران خودرو می‌گوید که: این لوگو ابتدا برای یک بسته‌بندی طراحی شد، و من به فکر زیباتر کردن آن بودم که کلمه ایران خودرو را به آن اضافه کردم؛ پس از مدتی این طرح فراگیر شد و روی همه محصولات ایران خودرو مورد استفاده قرار گرفت.

بیژن جناب نیز می‌گوید: من از بسته‌بندی چاپ شده عکس گرفتم و توانستم به همگان ثابت کنم که طراح لوگو هستم، و بعدها نیز این لوگو به عنوان یکی از آثار من در سؤالات کنکور قرار گرفت.

لوگو قدیمی و جدید ایران خودرو
طراحی لوگو ایران خودرو

آشنایی با شرکت ایران خودرو

ایران خودرو شرکت خودرو ساز ایرانی است که دفتر آن در شهر تهران قرار دارد.

شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۴۱ تأسیس شد، اولین تولیدات این شرکت اتوبوس‌ های معروف ال پی بود.

این شرکت در سال ۱۳۴۵ با شرکت روتس انگلستان قراردادی بست تا تولید پیکان را انجام دهد، و سپس در سال ۱۳۴۶ به تولید انبوه دست یافت.

از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ خودرو پیکان در مدل‌ های کار، لوکس، جوانان، استیشن و وانت تولید شد، لازم به ذکر است که در این سال‌ ها انواع کامیون، اتوبوس، مینی‌ بوس و آمبولانس نیز در این شرکت تولید می‌ شد.

در دهه ۶۰ اقتصاد ایران با توجه به آشفتگی و دگرگونی اوضاع اقتصادی ایران، این شرکت تا نزدیکی ورشکستگی و تعطیلی پیش رفت، که در این بین پژو به ایران خودرو اعلام همکاری کرد، و این شرکت را از ورشکستگی نجات داد، پژو توانست به شریک ایران خودرو در ایران تبدیل شود و محصولات این شرکت را در تعداد بالا به فروش برساند.

امروزه محصولات تولیدی شرکت ایران خودرو شامل: پژو ۴۰۵, پژو ۲۰۶, پژو ۲۰۷, رنو , ال ۹۰, سمند, و دنا, و پژو پارس است.

نماد شرکت ایران خودرو
نماد ماشین های شرکت ایران خودرو

چگونگی تشکیل اولین لوگو خودروها در ایران

لوگوها و نشانه‌ های خودروها ابزاری تبلیغاتی برای کمپانی‌ ها به شمار می‌روند.

اولین نشانه‌ ای که در صنعت خودرو سازی ایران مطرح شد آرم حک شده بر روی خودرو پیکان بود که مؤسسان این شرکت با سفارش طراحی لوگو تصویری از یک ارابه و یک اسب در حال حرکت بود را طراحی کردند.

سمند نیز قبل از آنکه به تولید انبوه برسد، مسئولان ایرانی نمادی را بر روی آن قرار دادند، این نماد یک سر اسب زیبا بود که به عنوان زیباترین طرح بر روی بدنه خودرو سمند برگزیده شد.

لوگو پژو که نمادی از یک شیر بود در سال ۱۸۴۷ طراحی شد، آن زمان شرکت هیچ ارتباطی با تولید خودرو نداشت و در تولید کالاهای فولادی و تیغه فعالیت می‌کرد، ایجاد آرم شیر برای نشان دادن ویژگی‌های خوب و کیفیت محصولات شرکت در آن زمان مورد استفاده قرار گرفت، و بعدها این نماد به عنوان لوگو خودروهای پژو قرار داده شد.

لوگو خودروهای پژو تصویر یک شیر سفید رنگ در زمینه آبی بود و به معنای تعادل و قدرت و انعطاف‌پذیری شیر بود، سپس در سال ۲۰۰۲ سایه سیاه به آن اضافه شد و ظاهر آن را مدرن و ظریف کرد.

لوگو ایران خودرو

لوگو و آرم جدید ایران خودرو

با خارج شدن خودرو پیکان از خط تولید شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۸۴ خودرو سمند جایگزین آن شد و پا به عرصه تولید نهاد. پس از عرضه خودرو سمند از سوی شرکت ایران خودرو، مسئولان این شرکت لوگوی جدیدی را برای شرکت خود انتخاب کردند، این لوگو توسط فردی به نام مرتضی ممیز طراحی شد که به شکل سر یک اسب بود و به عنوان بهترین اثر بر روی خودرو سمند قرار گرفت.

استفاده از سر اسب بر روی لوگو شرکت ایران خودرو به معنای نمادی از سرعت است که به منظور نمایش توانایی خودروهای تولیدی در این شرکت استفاده می شود.

طراحی لوگو با رایان طرح

جمع بندی

همانطور که گفتیم ایران خودرو با طراحی لوگویی که نمایانگر سر یک اسب است به معروفیت رسیده است.

هر برند و کسب و کاری با طراحی لوگویی جذاب و منحصر به فرد می‌تواند همانند لوگوهای معروف به شهرت برسد و معتبر شود.

هرچقدر که شما هنرمند و خلاق باشید باز هم در طراحی لوگو حرفه ای موفق نخواهید بود؛ زیرا طراحی لوگو نیاز به متخصص و کارشناس مربوط به آن را دارد و باید توسط آنان و با استفاده از راه و روش‌ها و تکنیک‌های حرفه‌ای طراحی شود.

بسیاری از افراد از لوگوهایی برای معرفی کسب و کار خود استفاده می‌کنند که در برقراری ارتباط با مشتری ناموفق عمل می‌کند، شما می‌توانید با ارائه جزئیات تجارت خود به طراح لوگو، لوگویی موفق و متمایز و بدون ایراد را برای کسب و کار خود طراحی کنید و در جذب مشتریان موفق عمل نمایید.

یک لوگو حرفه‌ای و خوب با مفهوم مرتبط می‌تواند به برند سازی تجارت شما کمک بسیاری کند و باعث شناخته شدن برند شما توسط همگان شود.

4.7/5 - (3 امتیاز)

1 دیدگاه دربارهٔ «آشنایی با تاریخچه لوگو ایران خودرو»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تاریخچه لوگو ایران خودرو

تاریخچه لوگو ایران خودرو

فهرست مطالب

ویژه شما 

دانلود رایگان : با دانلود پکیج بهاره ست اداری و لوگو می توانید از تخفیف های لحاظ شده آن ویژه فصل بهار استفاده کنید.برای دانلود روی دکمه های زیر کلیک کنید.

دانلود رایگان کاتالوگ

نمونه طراحی لوگو

مکالمه را شروع کنید

اگر تلگرام دارید، همکاران آنلاین در تلگرام و اگر واتساپ دارید به همکاران آنلاین در واتساپ را انتخاب کنید

همه روزه در واتساپ پاسخگو هستیم، درحال حاضر همه کارشناسان در تلگرام و واتساپ آنلاین می باشند.

مریم صفرلو - گرافیست

مریم صفرلو

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

سارا پالیزدان - گرافیست

سارا پالیزدان

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

کاملیا محمدزاده - طراح سایت

کاملیا محمدزاده

واحد طراحی سایت

اگر برای آشنایی با تاریخچه لوگو ایران خودرو

نیاز به کمک دارید با فیلترشکن روشن روی یکی از همکاران کلیک کنید

مریم صفرلو - گرافیست

مریم صفرلو

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

سارا پالیزدان - گرافیست

سارا پالیزدان

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

کاملیا محمدزاده - طراح سایت

کاملیا محمدزاده

واحد طراحی سایت

اگر فیلترشکن ندارید اینجا را کلیک کنید!