جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

تغییر لوگو – اصول و دلایل اصلی بازسازی لوگو

تغییر لوگو یکی از اموری است که معمولاً در بازه‌های زمانی طولانی ولی مرتب توسط برندهای مختلف انجام می‌شود و شاید برای شما هم سؤال باشد که علت اصلی تغییر لوگوی برند چه می‌تواند باشد و آیا تغییر لوگو فقط باید زمانی انجام شود که پتانسیل‌های لوگو به صورت اشتباه شناسایی شده باشد و بازدهی لازم را نداشته باشد؟ در این مقاله به این سؤالات و البته اصول مهم در تغییر لوگو می‌پردازیم و صفر تا صد تعویض لوگو برندینگ را بررسی می‌کنیم، پس اگر به فکر عوض کردن لوگوی برند خود هستید، قبل از هر کاری این مقاله را مطالعه کنید.

اهمیت طراحی لوگو برای برندهای مختلف در چیست؟

اهمیت طراحی لوگو اختصاصی برای کسی پوشیده نبوده و قطعاً می دانید که برندینگ و حدود 75 تا 70 درصد تبلیغاتی که قرار است برای سازمان شما انجام شود تا مخاطبین مختلف هویت شما را درک و بشناسند به واسطه لوگوها انجام می‌شود و عملاً برندی که دارای لوگو نباشد، وجود ندارد و هر چقدر هم تلاش برای رسیدن به موفقیت کند، سر سال باید با پرداخت ضررهای بی شمار کسب و کار خود را جمع و به دنبال دلایل شکست خود باشد؛ با توجه به این موضوع، اگر صاحب کسب و کاریی هر چند کوچک هستید، قبل از هر کاری اقدام به سفارش طراحی لوگو نماید.

منظور از تغییر لوگو چیست؟

تغییر لوگو فرآیندی است که طی آن برند مربوطه در لوگوی خود تغییراتی هر چند کوچک ایجاد می‌کند و از نظر بصری، لوگوی جدید با قدیمی فرق دارد؛ دقت داشته باشید که تغییرات حتماً نباید به صورت کاملاً بنیادی بوده باشد و ساختار لوگو به طور کامل تغییر کند، همین که فرضاً رنگ سیر لوگو به رنگ روشن تبدیل شود یا یک کلمه به لوگو اضافه شود، یعنی لوگو تعویض شده و برند شما صاحب لوگویی جدید است.

مهم‌ترین دلایل تغییر لوگو برند

یکی از نکات مهمی که باید درباره عوض کردن لوگوی یک کسب و کار بدانید، این است که صرفاً تغییرات لوگویی به دلیل عدم بازدهی پایین لوگو انجام نمی‌شود و این موضوع تنها یکی از دلایل بیشمار تعویض لوگو است که می‌تواند کسب و کار شما را به مرحله جدیدی از برندینگ وارد کند؛ با توجه به موضوعات گفته شده، در ادامه به مهم‌ترین دلایل تغییر لوگو می‌پردازیم.

  1. افزایش مداوم کیفیت و تنوع خدمات و محصولات

شاید برای شما عجیب باشد، ولی یکی از دلایلی که خیلی از برندها اقدام به تغییر لوگو می‌کنند، برای این است که به مخاطبین خود نشان دهند که به شدت برای محصولات و خدماتی که عرضه می‌کنند اهمیت قائل هستند و این اهمیت فقط منوط به خدمات و محصولات نبوده و شامل کل سازمان می‌شود؛ به طور حتم سازمانی که بعد از 10 سال هنوز از لوگوی قدیمی خود بدون هیچ تغییراتی استفاده می‌کند، به شکلی نشان می‌دهد که ارزشی برای تغییرات محصولات و خدمات خود با توجه به تکنولوژی روز نداشته و وفادار به روش تولید و ارائه محصولات به سبک گذشته است.

  1. بروز بودن نسبت به سایر رقبا

یکی از نکات مهم در طراحی لوگو، استفاده از نرم افزارهای گرافیک بسیار قدرتمند و سبک‌های جدید برای طراحی لوگو است که قطعاً با چند سال گذشته متفاوت بوده و در حال حاضر بسیار کاربر پسندتر نیز می‌باشد که به همین برندهای مختلف اعم از معروف‌ترین برندها، بعد از مدتی اقدام به تغییر لوگوی خود برای بروز بودن می‌کنند تا از سایر رقبا در بروز بودن عقب نمانند.

  1. تغییر ساختار کلی سازمان

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند به هر دلیلی باعث تغییر لوگو شود، تغییر کلی سازمان و در خیلی از موارد توسعه خدمات و محصولاتی است که یک برند عرضه می‌کند؛ در خیلی از موارد برندها توانایی پیشبینی خدمات و محصولاتی که در آیند قرار است ارائه کنند را ندارند و به همین علت برای توسعه لوگوی خود و ارسال سیگنال‌های درست به مخاطبین، دست به تغییر لوگو می‌زنند.

  1. تغییر سیاست‌های مختلف

یکی از نکات بسیار مهم که باعث تعویض لوگو می‌شود، تغییر سیاست‌های یک برند می‌باشد که به هر دلیل می‌تواند اتفاق بیفتد و می‌تواند به طور کلی تمام موارد قبل را شامل شود یا اصلاً به دلیل سلایق شخصی مدیریت جدید یک برند، لوگوی برند تغییرات جزئی و حتی کلی داشته باشد؛ البته سلایق شخصی برای برندهای بسیار کوچک امکان پذیر است و در برندهای متوسط و بزرگ، سیاست‌هایی که باعث تغییر لوگو می‌شوند باید بسیار مهم‌تر بوده و شامل سلایق شخصی نمی‌شوند.

  1. عدم بازدهی مناسب لوگو فعلی

قطعاً خیلی از کسب و کار به هر دلیل دچار این مشکل شده و طراحی لوگوی خود را به هر دلیل اشتباه انجام می‌دهند و نیاز به بازطراحی لوگو یا تغییرات کلی در لوگو می‌شوند که نمی‌توان از این موضوع چشم پوشی کرد و این مورد را جزو دلایل تغییرات لوگو ندانست؛ به هر حال این که شما بتوانید پتانسیل درست لوگوی خود را برای تغییر و تعویض لوگو پیدا کنید و در مسیر درست حرکت کنید، باعث افزایش قدرت برند شما می‌شود، البته به شرطی که در زمان مناسب متوجه این موضوع شوید.

  1. ایجاد تغییرات اساسی در برند

خیلی از برندهای بزرگ مانند برند سامسونگ در ابتدا خدماتی که الان ارائه می‌کردند را در سبد کاری خود نداشتند و خدمات بسیار متفاوت دیگری مانند ارائه خدمات بیمه و فروش لوازم خوراکی را پوشش می‌دادند که البته در حال حاضر نیز بعضی از این برندها در این زمینه‌ها نیز فعالیت دارند؛ فارغ از این موضوع، این نحوه از تغییرات که شیرازه یک کسب و کار را بهم می‌ریزد و کل ساختار آن را تغییر می‌دهد در خیلی از موارد می‌تواند باعث تغییر لوگو شود، مگر شما از لوگو تایپ برند خود استفاده کنید که حتی در این صورت نیز به دلیل سایر موارد مثل انتخاب اشتباه فونت یا عدم استفاده از سایه مناسب مجبور به تغییر لوگو خواهید بود.

  1. تکمیل کردن سیر تکاملی لوگو برند مثل خود سازمان

یکی از نکات فوق العاده مهم در تغییر لوگو برند که در خیلی از موارد نادیده گرفته می‌شود، سیر تکامل لوگوی یک برند است که از خیلی قبل‌تر برنامه ریزی شده و با ایجاد تغییرات در سازمان که باعث نزدیک شدن سازمان به اهداف خود و تکامل آن می‌شود، لوگو نیز دچار تغییرات می‌شود تا در این سیر تکاملی سازمان به صورت هماهنگ و یکپارچه به جلو حرکت کند که خیلی از برندهای معروف پیرو همین روش هستند و اگر لوگوی فعلی این برندها با لوگوی ابتدایی آن‌ها را مقایسه کنید متوجه سیرتکاملی لوگو فعلی و وفادار بودن به لوگوهای قبلی می‌شوید.

تغییر لوگو برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

تعویض و تغییر لوگو برای تمام کسب و کارها مناسب بوده و نمی‌توان گفت که کسب و کاریی نیاز به تغییرات در لوگو دارد یا حتی ندارد! به طور کلی مواردی که گفته شد در یک برند مشخص می‌کند که این کسب و کار نیاز به تغییر لوگو دارد یا خیر ولی قطعاً بعد از مدتی خودتان متوجه می‌شوید که دیگر باید با لوگوی قبلی خداحافظی کنید و به سراغ ورژن جدیدتر لوگوی کسب و کار خود کوچ کنید.

اصول مهم در تغییر لوگو که باید رعایت کنید

در این بین که دلایل تعویض لوگو را بررسی کردیم، مبحث مهم‌تری وجود دارد که تغییر لوگوی شما را به امری منطقی و سود آور تبدیل می‌کند و به طور کلی تغییر نماد کسب و کار را اهرمی برای برندینگ مثبت می‌کند و نه چنگکی برای برندینگ معکوس و منفی! با توجه به این موضوع در ادامه به مهم‌ترین اصول تغییر لوگو می‌پردازیم.

  1. وفادار ماندن به ریشه‌ها

اکثر برندهای موفق در همان ابتدا لوگویی بسیار قدرتمند و کاربر پسند طراحی می‌کنند که با دیدن این لوگو با خود می گویم که این برند دیگر هیچ نیازی به تغییر لوگو ندارد، در حالی که این برند قطعاً در ادامه اقدام به عوض کردن لوگو خود می‌کند ولی این برند تغییر لوگوی خود را با توجه به ریشه‌های اصلی خود که همان لوگوهای ابتدای است انجام می‌دهد تا هم به گذشته خود وفادار باشد و هم در طولانی مدت هویت خود را حفظ نماید.

با توجه به این موضوع، توصیه می‌کنیم اگر شما هم لوگویی قدرتمند دارید و به فکر تغییرات مختلف در لوگوی خود هستید، هیچ وقت به ریشه‌های خود پشت نکنید و همیشه با توجه به لوگویی که هویت شما را شکل داده است، اقدام به تغییر لوگوی خود نماید.

  1. بهبود مداوم لوگوی جدید نسبت به قدیمی

دقت داشته باشید که یکی از مهم‌ترین دلایل تغییر لوگو، بروز بودن و بهبود لوگوی برند شماست، پس همیشه باید به سمت جلو حرکت کنید و نه لوگویی طراحی کنید که قدرت کمتری نسبت به لوگوی قبلی داشته باشد، زیرا باعث آسیب به برندینگ شما می‌شود و قدرت درگیر سازی ذهن مخاطب برای استفاده از خدمات و محصولات به شدت کاهش می‌یابد و این یعنی کاهش فروش و ضررهای مالی سنگین برند شما.

  1. پرهیز از تغییرات فوق العاده اساسی در ساختار لوگو

یکی از اشتباهاتی که خیلی‌ها به عنوان خلاقیت از آن یاد می‌کنند، تغییر اساسی لوگو به شکلی است که لوگوی فعلی هیچ سنخیتی با لوگوی قبلی نداشته باشد و در هر بار تغییر این روند ادامه داشته باشد؛ دقت داشته باشید که مخاطبینی که برای سالیان زیاد مشتری شما هستند به لوگوی برند شما اعتماد داشته و به آن عادت کرده‌اند و حتی مشتریان که شما را نمی‌شناسند با این لوگو برند شما را می‌شناسند، پس لوگو را به شکلی تغییر ندهید که مجبور باشید از ابتدا شروع کنید و مخاطب جذب کنید.

  1. بررسی پتانسیل لوگوی مورد نظر برای تغییر

لوگوی شما قبل از هر چیزی برای تغییر باید داری پتانسیل لازم باشد و به طور کلی درست انتخاب شده باشد تا تغییرات آن نیز باعث بهبود برندینگ شما شود که با توجه به این موضوع توصیه می‌کنیم سفارش طراحی لوگو ابتدایی خود را به بهترین شرکت طراحی لوگو بسپارید تا نیاز به تغییراتی در لوگو خود نداشته باشید که باعث تغییر هویت برند شما شود.

  1. تکاملی بودن روند تغییر لوگو

همانطور که گفته شد، خیلی از کسب و کارها فقط امور روزانه و ماهانه خودشان را برنامه ریزی نمی‌کنند، بلکه 30 سال آینده و حتی بیشتر از آن را می‌بینند که باعث می‌شود، به فکر روندی تکاملی برای رسیدن به هدفشان داشته باشند که تغییر لوگو نیز شامل آن می‌شود، پس شما نیز باید به همین شکل عمل کنید و سیر تکامل برند خود را پیش بگیرید و در این خط روند حرکت کنید.

علت تغییر برندهای معروف در چیست؟

برندهای معروف مثل اپل یا گوگل نیز مانند سایر برندها از مواردی که قبل‌تر اشاره شد تبعیت می‌کنند و در واقع این برندها اصول و دلایل تغییر لوگو را به وجود آورده‌اند و با بررسی جزئی این برندها متوجه موفقیت‌های چشمگیر این برندها بعد از بهبود و بازطراحی لوگویشان می‌شوید.

جمع بندی

تغییر لوگو یکی از سلسله مراتب تقویت و بهبود روند برندینگ است که با هدف بهبود ساختاری و بصری لوگو انجام می‌شود که البته شامل اصول مختلفی می‌شود؛ این که تعویض لوگو را به دلیل کارایی پایین آن بدانیم یک اشتباه مهلک بوده و این طرز تفکر باعث شکست برند شما می‌شود، زیرا طراحی لوگو اشتباه فقط یکی از دلایلی که باعث تغییر نماد یک برند می‌شود و بیشتر برندهای معروف و موفق با توجه به سیر تکامل، توسعه کسب و کار خود و البته تغییرات تکنولوژی در محصولات و خدماتی که ارائه می‌کنند، اقدام به تغییر لوگو می‌کرده و همواره به ریشه‌های خود باز می‌گردند.

 

 

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

تغییر لوگو

تغییر لوگو

فهرست مطالب

ویژه شما 

دانلود رایگان : با دانلود پکیج بهاره ست اداری و لوگو می توانید از تخفیف های لحاظ شده آن ویژه فصل بهار استفاده کنید.برای دانلود روی دکمه های زیر کلیک کنید.

دانلود رایگان کاتالوگ

نمونه طراحی لوگو

مکالمه را شروع کنید

اگر تلگرام دارید، همکاران آنلاین در تلگرام و اگر واتساپ دارید به همکاران آنلاین در واتساپ را انتخاب کنید

همه روزه در واتساپ پاسخگو هستیم، درحال حاضر همه کارشناسان در تلگرام و واتساپ آنلاین می باشند.

مریم صفرلو - گرافیست

مریم صفرلو

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

سارا پالیزدان - گرافیست

سارا پالیزدان

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

کاملیا محمدزاده - طراح سایت

کاملیا محمدزاده

واحد طراحی سایت

اگر برای تغییر لوگو – اصول و دلایل اصلی بازسازی لوگو

نیاز به کمک دارید با فیلترشکن روشن روی یکی از همکاران کلیک کنید

مریم صفرلو - گرافیست

مریم صفرلو

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

سارا پالیزدان - گرافیست

سارا پالیزدان

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

کاملیا محمدزاده - طراح سایت

کاملیا محمدزاده

واحد طراحی سایت

اگر فیلترشکن ندارید اینجا را کلیک کنید!