جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

کالیگرافی چیست؟ انواع کالیگرافی

اگر نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص این مقاله دارید همین الان با شماره 02191307049  کلیک کنید.

برای ثبت سفارش  و تحویل قبل از عید نوروز همین الان با ما در تلگرام یا در واتساپ در ارتباط باشید.

کالیگرافی چیست و چه کاربردی دارد؟ سوالی که به کرات از متخصصین ما پرسیده می‌شود که به همین علت تصمیم گرفتیم در این مقاله به صفر تا صد کالیگرافی بپردازیم و اهمیت آن را بررسی کنیم و در نهایت کاربردهای اصلی کالیگرافی برای کسب و کارهای مختلف و نحوه تأثیر مثبت گذاشتن در موفقیت یک کسب و کار را بررسی کنیم؛ دقت داشته باشید که کالیگرافی اشاره به هنری خاص با جلوه‌های بصری برای زیبا نویسی دارد که به دلیل اهمیت بسیار بالایی که دارد، شامل سبک‌های مختلفی می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کالیگرافی شرقی اشاره نمود که در طول مقاله بیشتر با سبک‌های مختلف کالیگرافی آشنا می‌شویم.

کالیگرافی چیست و چه کاربردی دارد؟

کالیگرافی به هنر و خلاقیت در استفاده از ابزار مختلف برای نوشتاری متفاوت و زیبا اشاره دارد که می‌تواند جلوه‌های بصری یک متن یا کلمه را به شکلی تغییر دهد که هر فردی را به سمت خود جذب نماید؛ کالیگرافی هنری جدید نبوده و از زمانی که خط به وجود آمده همراه ما بوده، فقط طی چند دهه اخیر به این هنر بیشتر اهمیت داده می‌شود و افرادی که به جای نوشتار معمول از روش‌های کالیگرافی استفاده می‌کنند، به عنوان افراد خوش نویس و هنرمند شناخته می‌شوند.

کالیگرافی به دلیل تأثیر مثبتی که دارد و سینگال های آن روی ذهن مخاطبین تأثیر می‌گذارد، بیش از پیش دارای اهمیت بوده و در کسب و کارهای مختلف نیز استفاده می‌شود و دارای انواع سبک و روش است که هر کدام مختص به کشور و فرهنگ‌های مختلفی است؛ البته در این بین چند سبک مثل کالیگرافی اسلامی از محبوبیت بالایی برخوردار است که در ادامه به آن نیز می‌پردازیم.

کالیگرافی مدرن چیست و چه تفاوتی با کالیگرافی سنتی دارد؟

همانطور که گفته شد، کالیگرافی (Calligraphy) یک روش سنتی است که از ابتدای به وجود آمدن زمان بوده و کالیگرافی مدرن نیز دنبال روی کالیگرافی سنتی بوده با این تفاوت که سبک و روش‌های جدیدی را شامل می‌شود که به واسطه ابزار مختلف مثل قلم‌های مخصوص، طرح و شکل مختلفی به استایل متون می‌دهد تا بیش از پیش جذاب باشند و ذهن مخاطبین را به سمت خود جذب کند و به واسطه همین جذابیت، مخاطبین به سمت کسب و کار شما جذب شوند؛ پس می‌توان گفت که کالیگرافی مدرن چیز عجیبی نیست و فقط مانند تمام پیشرفت‌های دیگر بشر به واسطه ابزار مختلف، جایگزین روش‌های کالیگرافی سنتی شده‌اند.

تفاوت کالیگرافی مدرن و سنتی
تفاوت کالیگرافی مدرن و سنتی

انواع سبک‌های کالیگرافی که بسیار پرطرفدار هستند

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، کالیگرافی یک سبک هنری با پراکندگی بسیار بالا می‌باشد که در این بین چند سبک بسیار پرکاربردتر بوده و از طرفدارهای بسیار بالایی برخوردار است. از مهم‌ترین سبک‌های کالیگرافی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. کالیگرافی اسلامی

در بین سبک‌های پرطرفدار کالیگرافی، کالیگرافی عربی یا اسلامی، تفاوت‌های فحاشی با روش‌های دیگر داشته و متناسب با فرهنگ و هنر اسلامی می‌باشد به شکلی که در این سبک نوعی حالت معنوی به کلمات روح می‌دهد تا ساختار و شکلی کلمات از حالت عادی به شکلی زیبا با جلوه بصری عالی تبدیل شود.

  1. کالیگرافی غربی

نوعی دیگر از کالیگرافی است که با شکل اسلامی بسیار متفاوت بوده و از قلم شیپ برای خلق اثر هنری در کلمات استفاده می‌کند؛ البته این سبک نیز دارای سبک‌های مختلفی است که برای مثال سبک رومی و ایتالیک نسبت به سایر سبک‌ها از طرفدارهای بیشتر برخوردار است.

  1. کالیگرافی شرقی

این سبک از کالیگرافی بسیار متفاوت‌تر از سبک غربی بوده و به واسطه ترکیب ابزار قلم، جوهر، کاغذ و جوهردان برای تغییر حالات و شکل ساختاری کلمات استفاده می‌شود؛ مهم‌ترین عنصر که باعث ایجاد سبک‌های مختلف از کالیگرافی شرقی می‌شود، تغییر اندازه بین 4 عنصر بیان شده می‌باشد.

کارایی و کاربرد کالیگرافی چیست؟

کالیگرافی هنری خاص و ویژه است که کاربردهای مختلفی دارد و اصولاً در هر کسب و کاری که به هنر نیاز داشته باشد، می‌توان از کالیگرافی استفاده نمود؛ به بیان دیگر زمانی که یک فرد عادی از کالیگرافی برای نوشتن متون مختلف خود استفاده می‌نماید، افزار مختلف را به سمت خود جذب می‌کند و جایگاه اجتماعی خود را افزایش می‌دهد؛ از سمت دیگر کالیگرافی کلاسیک و مدرن در کسب و کارهای مختلف نیز کاربردهای زیادی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها، می‌توان به طراحی امضای مدیریتی و لوگو اشاره نمود.

انواع کالیگرافی
انواع مختلف کالیگرافی

در واقع کالیگرافی فقط هنر نوشتن متون زیبا نیست و در طراحی امضاهای خاص که غالباً به اسم امضای مدیریتی نیز شناخته می‌شود و باعث افزایش اعتبار فرد، سازمان و کسب و کاری می‌شود که از کالیگرافی در متون، لوگو و امضاهای خود استفاده می‌نماید.

البته نویسندگان مختلف نیز از هنر کالیگرافی برای اهداف مختلف مانند نوشتن متن‌های یادگاری برای هوادارن خود استفاده می‌کنند و در کسب و کارهایی که از متون خاص روی قطعات مختلف مثل قطعات چوبی استفاده می‌شود نیز از این هنر به خوبی استفاده می‌شود و برای طراحی‌های زیبا و کاربر پسند که جلوه‌ای خاص داشته باشد، قطعاً کالیگرافی مدرن و کالیگرافی کلاسیک جزو بهترین گزینه‌ها می‌باشد.

مزایای کالیگرافی چیست؟

  • امکان ایده سازی های جدید بدون هیچ محدودیتی
  • امکان استفاده در کسب و کارهای مختلف مثل طراحی لوگو
  • تغییر ساختار و شکل جملات به شکلی هنری بدون تغییر ماهیت در کلمه
  • عدم نیاز به ابزارهای خاص برای ایجاد تغییرات اساسی در کلمات
  • امکان استفاده در تمامی کسب و کارها با استفاده از چاشنی خلاقیت
  • وجود سبک‌های مختلف برای اهداف متفاوت که دست شما برای استفاده از هنر کالیگرافی را باز می‌گذارد
  • یاد گیری سریع و آسان با کمترین هزینه و امکان کسب و درآمد از طریق کالیگرافی
  • افزایش اعتبار و ارتقای جایگاه اجتماعی خود نسبت به بقیه
  • غیرقابل جعل شدن امضای شما به دلیل خاص بودن
  • امکان ساخت کارت پستال‌های هدیه با شکلی خاص

نمونه‌‌های کالیگرافی در کسب‌وکار

همانطور که گفته شد، برای طراحی لوگو و امضای مدیریتی از کالیگرافی به سبک‌های مختلف استفاده می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به لوگوی برند کوکا کولا اشاره نمود؛ البته برندهای مختلفی مثل پپسی، والت دیزنی و تور دو فرانس نیز از کالیگرافی برای طراحی لوگو خود استفاده نموده‌اند؛ به علاوه در طراحی امضاهای مدیریتی نیز شما شاهد استفاده از کالیگرافی برای طراحی امضاها می‌باشید که می‌توانید با مراجعه به صفحه امضای مدیریتی ما، نمونه‌های کالیگرافی برای امضای مدیریتی را بررسی و مشاهده نماید.

نکته مهم:

در صورتی که نیاز به طراحی لوگو بر پایه کالیگرافی دارید و می‌خواهید کسب و کار خود را از سایر برندها متمایز سازید، می‌توانید از طریق شماره «02191307049» با متخصصین ما در ارتباط باشید یا به صفحه طراحی لوگو ما مراجعه نماید.

کالیگرافی در برندسازی

همانطور که قبل‌تر نیز به اهمیت کالیگرافی در طراحی لوگو اشاره شد، یکی از مهم‌ترین مدل‌های طراحی لوگو برای کسب و کارهای مختلف، استفاده از کالیگرافی برای طراحی لوگو می‌باشد که می‌تواند تأثیر مستقیم در جذب مخاطبین هدف شما به سمت کسب و کارتان داشته باشد؛ به طور کلی لوگویی که حاصل خلاقیت و آمیخته به هنر کالیگرافی باشد، قطعاً می‌تواند اعتبار شما را خیلی سریع‌تر افزایش دهد که با توجه به اهمیت طراحی لوگو برای برند سازی، می‌توان گفت که کالیگرافی در برند سازی مثبت تأثیر مستقیم داشته و شما را خیلی سریع‌تر به اعتبار می‌رساند؛ البته در صورتی که شما برای طراحی لوگو، به سراغ بهترین شرکت طراحی لوگو رفته باشید که با اصول طراحی لوگو بر پایه کالیگرافی آشنا باشد.

کاربرد کالیگرافی در امضا مدیریتی

همانطور که در طول مقاله کالیگرافی چیست؟ درباره اهمیت طراحی لوگو گفتیم، به اهمیت کالیگرافی در طراحی امضا نیز اشاره داشتیم، ولی واقعاً آیا کالیگرافی در طراحی امضا نیز اهمیت دارد؟ بله با توجه به این که در امضاهای مدیریتی بیشتر افراد از اسم خود استفاده می‌کنند، در واقع اسم خود را به واسطه هنر کالیگرافی به شکلی خاص و غیرقابل جعل در می‌آورند که نه تنها اعتبار این افراد را افزایش می‌دهد، بلکه باعث غیرقابل جعل شدن امضای این افراد نیز می‌شود و در نهایت در افزایش و رشد سطج اجتماعی فرد نیز تأثیر دارد.

نکته مهم:

در صورتی که نیاز به امضای مدیریتی بر پایه کالیگرافی دارید و نسبت به سایز افراد از جایگاه بالاتری برخوردار باشید و به طور کلی برای امضای خود ارزش قائل هستید، می‌توانید از طریق شماره «02191307049» با متخصصین ما در ارتباط باشید یا به صفحه امضای مدیریتی ما مراجعه نماید.

تفاوت تایپوگرافی و کالیگرافی چیست؟

یکی از نکات مهمی که درباره کالیگرافی و تایپوگرافی وجود دارد، تفاوت‌های تایپوگرافی و کالیگرافی است. متاسفانه در خیلی از موارد این دو هنر متفاوت را یکی می‌دانند. در واقع تایپوگرافی به استفاده از یک اصل واحد برای نوشتن کلمات و حروف اشاره دارد، در حالی که کالیگرافی یک هنر کامل برای ایجاد و خلق یک شکل متفاوت و بسیار زیبا از کلمات مختلف است که می‌تواند ساختار و شکل کلمه را به صورت کلی تغییر دهد ولی در عین این تغییرات، به ماهیت کلمه صدمه وارد نکند.

پس زمانی که از خود می‌پرسید تفاوت تایپوگرافی و کالیگرافی چیست؟ باید به این موضوع دقت داشته باشید که کالیگرافی هنری عمیق برای تغییر ساختار کلمات است که در کسب و کارهای مختلف به ویژه طراحی لوگو کابرد بسیار زیادی دارد؛ در حالی که تایپوگرافی به خوانایی کلمات خیلی اهمیت می‌دهد تا تغییر شکل کلمات و بازی با ساختار کلمات.

جمع بندی

کالیگرافی چیست و چه تفاوت با سایر روش‌های مثل تایپوگرافی دارد، سوالی است که همواره از ما پرسیده می‌شود، که سعی کردیم در این مقاله به آن پاسخ دهیم؛ یکی از نکات ویژه درباره کالیگرافی، انعطاف پذیری این هنر نسبت به ایجاد سبک‌های مختلف می‌باشد، که می‌تواند مخاطبین خاص به خود را داشته باشد که به همین دلیل انعطاف بالا و ایجاد سبک‌های مختلف، در اکثر کسب و کارها می‌توان رد پای کالیگرافی را پیدا کرد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به طراحی لوگو و امضای مدیریتی اشاره نمود.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

کالیگرافی چیست؟

کالیگرافی چیست؟

فهرست مطالب

ویژه شما 

دانلود رایگان : با دانلود پکیج بهاره ست اداری و لوگو می توانید از تخفیف های لحاظ شده آن ویژه فصل بهار استفاده کنید.برای دانلود روی دکمه های زیر کلیک کنید.

دانلود رایگان کاتالوگ

نمونه طراحی لوگو

مکالمه را شروع کنید

اگر تلگرام دارید، همکاران آنلاین در تلگرام و اگر واتساپ دارید به همکاران آنلاین در واتساپ را انتخاب کنید

همه روزه در واتساپ پاسخگو هستیم، درحال حاضر همه کارشناسان در تلگرام و واتساپ آنلاین می باشند.

مریم صفرلو - گرافیست

مریم صفرلو

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

سارا پالیزدان - گرافیست

سارا پالیزدان

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

کاملیا محمدزاده - طراح سایت

کاملیا محمدزاده

واحد طراحی سایت

اگر برای کالیگرافی چیست؟ انواع کالیگرافی

نیاز به کمک دارید با فیلترشکن روشن روی یکی از همکاران کلیک کنید

مریم صفرلو - گرافیست

مریم صفرلو

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

سارا پالیزدان - گرافیست

سارا پالیزدان

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

کاملیا محمدزاده - طراح سایت

کاملیا محمدزاده

واحد طراحی سایت

اگر فیلترشکن ندارید اینجا را کلیک کنید!