جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

پیکتوگرام چیست؟

پیکتوگرام Pictogram که معنی آن در زبان فارسی معادل تصویر نگاشت می باشد. پیکتوگرام دارای نام های دیگری همچون: نماد، آیکون، پیکتوگراف، پیکتو و… می باشد. پیکتوگرام در واقع یک نوع طراحی بسیار ساده می باشد که جذابیت خاص و متفاوتی دارد. این طراحی در واقع مطالب و اطلاعات مورد نیاز را به صورت تصویری به مخاطبان به نمایش می گذارد. پیکتوگرام را به جای استفاده از کلمات و جملات کوتاه یا طولانی استفاده می کنند.

روزانه چندین نوع از نمونه های پیکتوگرام را می بینیم اما به علت عادت کردن به آن تصاویر و اشکال به آن ها توجه خاصی نمی کنیم. تمام تابلو های راهنمایی و رانندگی، تابلو های امکان عمومی، تابلو های فروشگاه ها و پاساژ ها، تابلو های فرودگاه ها و سایر نمونه هایی از پیکتوگرام هستند، که افراد با دیدن آن تصاویر اطلاعات و داده های مورد نظر را درک می کنند. پیکتوگرام در تمام جوامع و فرهنگ ها استفاده می شود به همین دلیل افراد از فرهنگ های مختلف قادر به درک تصاویر واضح تابلو ها می باشند.

کاربرد های پیکتوگرام

در مکان های مختلفی از سر تا سر جهان و موقعیت های متفاوتی می توان از پیکتوگرام استفاده کرد. پیکتوگرام برای انتقال و به نمایش گذراندن اطلاعات و تصاویر به کار برده می شود. پیکتوگرام به جای استفاده از کلمات به راحتی با کمک تصاویر و اشکال مطلب را به بقیه می رساند. در بسیاری از موارد برای هشدار دادن، آگاهی دادن، بازدارنده و یا آموزنده از نماد های مختلفی همچون: تابلو سیگار ممنوع، ورود ممنوع و سایر موارد استفاده می شود.

طراح لوگو با کمک پیکتوگرام به جای استفاده از کلمات با استفاده از نماد و تصاویر، لوگوی جذاب طراحی می کند. تا توجه کاربران و مخاطبان را به راحتی جلب شود و اطلاعات لازم را به آن ها انتقال دهد. در اماکن مختلفی همچون: فرودگاه ها، رستوران ها، پارکینگ ها، بیمارستان ها، فروشگاه ها، پاساژ ها، تابلو های راهنمایی و رانندگی از پیکتوگرام استفاده می شود. نکته جالب این است که در تمام کشور ها، فرهنگ ها، زبان ها و اقوام این علائم و تصاویر دارای یک مفهوم می باشند. افراد از کشور ها و زبان های مختلفی قادر به درک سریع مطلب می باشند.

طراحی پیکتوگرام

لوگو حرفه ای پیکتوگرام همانند طراحی لوگو نیاز به مهارت و دانش دارد ولی کار چندان سختی نمی باشد. طراحی لوگو حرفه ای یا طراحی پیکتوگرام با کیفیت و جذاب باید توسط طراح لوگو ماهر انجام بپذیرد. طراح لوگو با استفاده از نماد، آیکون و یا تصاویر جذاب، یک پیکتوگرام حرفه ای و درجه یک طراحی می کند.

طراح لوگو باید با نکات طراحی لوگو حرفه ای، اطلاعات و مفاهیم مرتبط و سایر موارد آشنایی کافی داشته باشد.

آشنایی با اطلاعات و مفاهیم باعث می شود که طرلح لوگو یک طرح جذاب و مرتبط طراحی کند که نگاه بیننده ها را به سرعت خود جذب کند و به راحتی مفهوم پیکتوگرام را دریافت کنند. باید با کمک رسم شکل های مختلف، تصاویر و نمودار ها اطلاعات مد نظر را به بیننده ها منتقل کند.

پیکتوگرام در کجا استفاده می شود؟

نکات مهم در طراحی پیکتوگرام

نکته های مربوط به طراحی حرفه ای پیکتوگرام اکر رعایت شوند باعث خلق اثر فوق العاده و جذابی می شود.

نکات مهم و ضروری در طراحی پیکتوگرام:

  1. اولین نکته مهم و اساسی استفاده از نماد و آیکون های مرتبط با موضوع اصلی و بسیار ساده
  2. عدم پیچیدگی در نماد یا پیکتوگرام (یعنی از تصاویر و آیکون های که باعث می شود مفهوم و معنا آن نماد به راحتی درک نشود و یا باعث ایجاد ایهام در درک مفهوم می شود، به هیچ وجه استفاده نشود).
  3. بهترین گزینه برای طراحی نماد استفاده از اشکال هندسی ساده همچون: شکل دایره، مثلث، مربع و مستطیل می باشد.
  4. آیکون ها و نماد های ساده و جذاب درک مطلب را برای بیننده آسان ها و راحت تر می کند.

سادگی و جذاب بودن آیکون اصلی ترین و مهم ترین رکن طراحی لوگو پیکتوگرام می باشد، که طراح لوگو باید به خوبی به آن توجه کند تا یک طراحی لوگو حرفه ای، خلق کند.

تفاوت پیکتوگرام با لوگو

پیکتوگرام با لوگو متفاوت است، هر چند که دارای شباهت های زیادی می باشد. تعداد بسیاری از مخاطبان و کاربران گمان می کنند که لوگو همان پیکتوگرام می باشد، در صورتی که این دو طرح گرافیکی دو طرح متفاوتی هستند که کاربرد های مختلفی دارند. پیکتو گرام در واقع یک طرح گرافیکی بصری می باشد و از طریق نماد و آیکون آن افراد را به خود جذب می کند و مفهموم و اطلاعات خود را از طریق تصاویر به کاربران منتقل می کند. از تابلو های پیکتو گرام می توان در محیط های مختلفی استفاده کرد و برای موارد مختلفی به کار برده می شوند.

لوگو برای کسب و کار ها معمولا استفاده می شود. یک نوع تجارت، کسب و کار یا برند را هویت سازی و متمایز می کند. لوگو برای اعطای هویت و اعتماد سازی برند به کار برده می شود. معمولا لوگو پپسی یا لوگو کوکاکولا فقط و فقط مربوط به تولیدات و محصولات همان شرکت ها می باشد. نمی توان از لوگو پپسی برای تولیدات شرکت کوکاکولا استفاده کرد. در صورتی که پیکتوگرام در محیط ها و امکان مختلفی می توان از آن ها استفاده کرد و به یک مکان و یا محصول خاصی مربوط نمی باشند.

آیا در سایت ها از پیکتوگرام نیز استفاده می شود؟

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد نیاز است که بگوییم که در سایت ها، اپ های آنلاین و فروشگاه های اینترنتی نیز از پیکتوگرام بسیار استفاده می شود. معمولا برای اعطای درجه رضایت از برنامه یا اپ اینترنتی و امتیاز دهی به آن از علامت ستاره استفاده می شود. (عدم رضایت یک ستاره و رضایت کامل ۵ ستاره). برای خرید آنلاین از علامت سبد خرید برای اضافه کردن محصولات مورد نیاز نیز استفاده می شود.

برای ارائه گزارش کار ها، نمایش دقیق ارقام، نشان دادن روند رشد، روزمه کار‌ اینترنتی و آنلاین و سایر موارد از پیکتوگرام بسیار استفاده می شود. خواندن مطالب طولانی کسل کننده هستند اما استفاده از تصاویر و نماد ها جذب مخاطبان و درک سریع را به همراه دارد.

سفارش طراحی لوگو

شرکت طراحی لوگو رایان طرح قادر به طراحی پیکتوگرام های بسیار ساده و جذاب می باشد و این پیکتوگرام ها را با هزینه های مناسبی طراحی و در اختیار مشتری های خود قرار می دهد. شرکت طراحی لوگو رایان طرح بهترین و حرفه ای ترین طراحان لوگو را برای شرکت خود جذب کرده است. همچنین دارای سابقه ای فوق العاده درخشان می باشد.

برای سفارش طراحی لوگو و سفارش طراحی پیکتو گرام حرفه ای و خاص از طریق واتساپ با شماره 09229026345 با شرکت رایان طرح ارتباط بر قرار کنید. پشتیبانان ما قادر به پاسخ گویی در اسرع وقت به شما کاربران گرامی می باشد.

سفارش طراحی پیکتوگرام

جمع بندی

آرم پیکتوگرام یک نماد تصویری می باشد که نباید شلوغ و پر از رنگ های متضاد باشد و از رنگ های خاصی باید طراحی شود. پیگتوگرام مخصوص یک برند یا یک تجارت نمی باشد و در امکان عمومی و خصوصی می توان از آن ها استفاده کرد. در امکان و زبان های مختلف یک معنی و مفهوم دارند.

مهم ترین و اصلی ترین تفاوت لوگو و پیکتوگرام نحوه کاربرد و و طراحی آن ها می باشد. پیکتوگرام برای انتقال اطلاعات به مخاطبان به کار برده می شود اما لوگو برای معرفی برند و و تبلیغ برند به کار برده می شود.

طراح لوگو‌ حرفه ای قادر به طراحی پیکتورگرام ساده و جذاب با هزینه های مناسب می باشد.

4.9/5 - (35 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

پیکتوگرام چیست؟

پیکتوگرام چیست؟

فهرست مطالب

ویژه شما 

دانلود رایگان : با دانلود پکیج بهاره ست اداری و لوگو می توانید از تخفیف های لحاظ شده آن ویژه فصل بهار استفاده کنید.برای دانلود روی دکمه های زیر کلیک کنید.

دانلود رایگان کاتالوگ

نمونه طراحی لوگو

مکالمه را شروع کنید

اگر تلگرام دارید، همکاران آنلاین در تلگرام و اگر واتساپ دارید به همکاران آنلاین در واتساپ را انتخاب کنید

همه روزه در واتساپ پاسخگو هستیم، درحال حاضر همه کارشناسان در تلگرام و واتساپ آنلاین می باشند.

مریم صفرلو - گرافیست

مریم صفرلو

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

سارا پالیزدان - گرافیست

سارا پالیزدان

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

کاملیا محمدزاده - طراح سایت

کاملیا محمدزاده

واحد طراحی سایت

اگر برای پیکتوگرام چیست؟

نیاز به کمک دارید با فیلترشکن روشن روی یکی از همکاران کلیک کنید

مریم صفرلو - گرافیست

مریم صفرلو

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

سارا پالیزدان - گرافیست

سارا پالیزدان

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

کاملیا محمدزاده - طراح سایت

کاملیا محمدزاده

واحد طراحی سایت

اگر فیلترشکن ندارید اینجا را کلیک کنید!