جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

مسکات چیست و چه تاثیری در برند دارد؟

اگر نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص این مقاله دارید همین الان با شماره 02191307049  کلیک کنید.

برای ثبت سفارش  و تحویل قبل از عید نوروز همین الان با ما در تلگرام یا در واتساپ در ارتباط باشید.

امروزه “مسکات” در بسیاری از شرکت‌ها برای نشان دادن برند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. مسکات‌ها به دلیل جلب توجه زیاد و جذاب بودن برای مشتری، کاربرد زیادی در معرفی برند دارند. آیا شما با این مدل آشنایی دارید؟ چقدر از کاربرد مسکات و تاثیر آن بر برند و تبلیغات می‌دانید؟ اگر اطلاعات زیادی در این مورد ندارید با ما همراه شوید تا شما را با این موضوع آشنا کنیم.

مسکات چیست؟

مسکات “Mascot” شخصیتی طراحی شده است که می‌تواند به عنوان شناسنامه یک برند مورد استفاده قرار گیرد. امروزه بسیاری از شرکت‌های دنیا از مسکات استفاده می‌کنند تا در صحنه رقابت جهانی، بازاریابی بهتری را ارائه دهند. شخصیت طراحی شده در یک برند می‌تواند جاندار یا بی‌جان باشد. حتی شما به عنوان صاحب یک برند می‌توانید یک مسکات تخیلی و یا واقعی را برای معرفی برندتان انتخاب کنید.

هر چقدر مسکات طراحی شما خاص‌تر و جذاب‌تر باشد داستانی که در آینده می‌تواند برای مسکات شما ساخته شود گیراتر خواهد بود. اما نباید از یاد ببرید که ترکیبی از مسکات و عملکرد برند شما با هم می‌توانند داستان شما را شکل دهند. با گذشت زمان مسکات تبدیل به یک طرح نوستالژی برای مخاطبان شما می‌شود که با دیدن آن به یاد شما می‌افتند.

رایان طرح با قیمت پایین طراحی لوگو اسم شما را انجام خواهد داد. تیم حرفه ای ما توانایی انجام بهترین کار ها در مدت زمان کم را دارد و پیشنهاد ما به شما برای سفارش طراحی لوگو برقراری تماس با شماره تلفن 02191307049 می باشد.

تاریخچه مسکات

نگاهی به تاریخچه مسکات نشان می‌دهد که این واژه اولین بار در قرن نوزدهم میلادی استفاده شده است. در قرن ۱۹ یک نمایش اپرا در فرانسه مورد توجه قرار گرفت که نام آن La Mascotte  بود. بعد از آن واژه مسکات وارد فرهنگ آمریکا و سپس وارد دیگر کشورها شد.

دقیقا نمی‌توان تشخیص داد که مسکات اولین بار کجا و چگونه انتخاب شده است. نگاهی به تاریخچه بیسبال آمریکا نشان می‌دهد اولین مسکاتی که برای کاربرد تجاری به معنای امروزی آن مورد استفاده قرار گرفته است مکس پاکتین بوده است که لقب شاهزاده دلقک بیسبال را از آن خود کرده است. جالب است بدانید این فرد یک بازیکن بیسبال بود. کارکرد این کاراکتر واقعی این بوده است که با رقص و حرکات موزون، تماشاچیان را جذب خود می‌کرد. تماشاچیان از کاراکتر او استقبال کردند و توانست محبوب آنها شود. بعد از آن شهرت بود که تبدیل به لوگویی برای تبلیغ بیسبال شد و این کار را به عنوان حرفه خود انتخاب کرد. پس از آن بسیاری از برندها شروع به استفاده از مسکات به عنوان الگوی برند خود شدند.

نمونه کار طراحی مسکات

اصول طراحی مسکات

حال که دانستید مسکات چیست بهتر است با اصول طراحی آن نیز آشنا شوید تا بهتر بدانید طراحی یک مسکات خوب بر چه اساسی شکل می‌گیرد.

اولین اصل طراحی مسکات، انتخاب کاراکتر است. کارکتر شما می‌تواند یک انسان، حیوان و یا یک شی باشد. اگر کاراکتر را یک انسان انتخاب کنید، انسان می‌تواند یک شخصیت واقعی و یا داستانی باشد. جالب است بدانید که کاراکترهای انسانی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر یک آمار بگیریم متوجه می‌شویم که کاراکترهای حیوانی بیشترین انتخاب برای برندها را به خود اختصاص داده‌اند.

شرکت‌های زیادی هستند که از مسکات حیوان برای معرفی برند خود بهره می‌برند. برای مثال اگر در ذهن خودتان به شرکت‌های لبنیاتی فکر کنید به یاد می‌آورید که اکثر آنها از مسکات گاو که نماد محصول و فراوانی است برای معرفی برندهای خود استفاده می‌کنند.

استفاده از اشیا نیز برای معرفی برند در بین شرکت‌ها رایج است. در این نوع از لوگوها یا جنبه جان‌بخشی به اشیا در نظر گرفته می‌شود و یا خصوصیات انسانی به اشیا داده و ممکن است از بخش‌هایی مثل بدن انسان برای اشیا استفاده شود.

برای انتخاب هر یک از این کاراکترها برای معرفی برند، باید خصوصیات کاراکتر را با برند و محصول خود تطبیق دهید. کاراکتر شما باید بتواند فعالیت شرکت، محصول و حرفه شما را پوشش دهد و با آن کاملا مرتبط باشد.

اگر می خواهید در قیمت طراحی لوگو آگاهی پیدا کنید، به لینک قرمز مشخص شده بروید.

انواع مسکات

مسکات انسانی مسکات انسانی یک شخصیت خیالی یا واقعی است و یک هویت خیالی دارد. مسکات چیست؟ مسکات همان شخصیت یک لوگو است که برند را معرفی می کند. از مسکات می توان برای طراحی لوگو شرکت های مختلفی استفاده کرد تا بازاریابی قوی تری داشته باشند.
کاراکتر حیوانات یکی از انواع کار کاراکتر حیوانی است که محبوبیت زیادی دارد. حیوانات نماد یک موضوعی هستند بنابراین می توان برای آن موضوع از نماد حیوان استفاده کرد. مانند نماد خرگوش که نماد سرعت است یا گربه یک نماد اصالت است.
کاراکتر شیء اشیا می‌ تواند یکی از نوع مسکات ها باشند. مسکات چیست؟ شخصیت واقعی یا خیالی است که برای طراحی برند یک شرکت استفاده می شود.

ویژگی‌های مسکات

اگر به دنبال این هستید که مسکاتی انتخاب کنید که بیشترین تاثیر را برای معرفی برندتان داشته باشد باید مواردی را در نظر بگیرید که این تاثیر را پر رنگ کند. ما در اینجا ویژگی‌های یک مسکات مناسب را به شما می‌گوییم تا شما را در انتخاب کاراکتر مورد نظرتان یاری دهیم.

  • یک کاراکتر خوب باید قابلیت ماندن در ذهن را داشته باشد. شخصیت مورد نظر شما باید اصیل و قابل شناسایی باشد.
  • انعطاف پذیری و سازگاری کاراکتر یکی دیگر از ویژگی‌های آن است.
  • کاراکتر مورد نظر شما باید با ویژگی‌های برند و محصول شما مرتبط باشد و هیجان‌انگیز بوده و قابلیت جذب مخاطب را داشته باشد.
  • ظاهر زیبا و شیک کاراکتر برای جلب توجه مخاطب از دیگر مواردی است که باید حتما به آن توجه کنید.

کاربرد مسکات

مسکات کاربردهای مختلفی در بازاریابی دارد. اصلی‌ترین کاربرد مسکات برای برند این است که تصویری از شما در ذهن کاربران می‌سازد که با دیدن یا به یاد آوردن آن مسکات، برند شما در ذهن آنها تداعی می‌شود. با استفاده از مسکات شما می‌توانید تعداد زیادی از کاربران را جذب شخصیت تبلیغاتی خود کرده و از آن در جهت بازدهی اقتصادی و سود بیشتر بهره‌مند شوید که این طراحی باید از طرف یک سایت طراحی لوگو حرفه ای انجام گیرد تا تاثیر گذاری بالاتری داشته باشد.

هر چه طراحی مسکات شما دقیق‌تر باشد، کاربرد بهتر و بیشتری برای شما دارد. پس مسکات شما به عنوان شناسنامه برندتان بدون هیچ توضیح بیشتری می‌تواند تمام عملکرد شرکت شما را برای مشتری توضیح دهید. به یاد داشته باشید دقت در طراحی مسکات و انتخاب صحیح کاراکتر می‌تواند کاربرد تبلیغاتی مسکات شما را افزایش داده و به طور مستقیم سود دهی و بازدهی اقتصادی شما را بیشتر کند.

مراحل طراحی کاراکتر تبلیغاتی یا مسکات

در مرحله اول شخصیت مورد نظر را از میان سه گزینه کاراکتر انسانی، کاراکتر حیوانی، کاراکتر اشیا انتخاب کنید. کاراکتر انسانی که انتخاب می کنید باید یک شخصیت واقعی باشد یا صرفاً شخصیت غیر واقعی یا ساخت ذهن باشد. اگر قصد دارید کاراکتر حیوانی طراحی کنید باید نوع تولیدات کمپانی مورد نظر را مد نظر قرار دهید.

همچنین می توانید از نماد یک حیوان برای طراحی مسکات استفاده کنید. کاراکتر اشیا هم گزینه مناسبی برای طراحی شخصیت های تبلیغاتی است. در مرحله بعدی شخصیت کاراکتر را طراحی کنید. مسکات چیست؟ مسکات یک لوگو ویژه و منحصر به فرد است که یک طرح نوستالژی برای کاربران تبدیل می شود.

نمونه مسکات برند های خارجی و ایرانی

بابا برقی بابا برقی یکی از مسکات های انسانی در ایران است که هویت خیالی دارد. کی اف سی KFC هم یک برند خارجی بوده که یک شخصیت انسانی برای طراحی لوگو استفاده کرده است و یک نمونه از مسکات انسانی در خارج است. مسکات چیست؟ مسکات همان شخصیت جانداری یا بی جان است که یک داستانی همراه خود دارد.
Phillie Phanatic از نمونه های مسکات در زمینه ورزشی است.
مرغ سن دیگو این مرغ مشهور یک نمونه از مسکات حیوانی در خارج است.
مک دونالد یکی از موفق ترین مسکات های خارجی است.
چی توز امکان ندارد میمون برند چی توز را نشناسید. میمون چی توز هم یک نمونه از مسکات حیوانی در ایرانی است.
گاو شرکت لبنیاتی گاو شرکت لبنیاتی یک نمونه از مسکات حیوانی است که آغوش گرم خود را باز کرده و پیام تبلیغاتی را به مخاطبان منتقل می کند.
Uga7 اوگا سگ بولداگ انگلیسی است‌ و یک نمونه مسکات در خارج می باشد.

تاثیر مسکات بر برند

اگر پیش از این با کلمه و کاربردهای آن آشنا نبوده‌اید شاید نتوانید به راحتی تصور کنید که مسکات به چه میزان بر برند شما تاثیرگذار است. برای اینکه بهتر بتوانید این تاثیرگذاری را درک کنید باید به برندهایی که از این مدل برای معرفی خود استفاده می‌کنند توجه کنید تا میزان اثرگذاری این موضوع بر برند را درک کنید. برای مثال کاراکتر شخصیت بابابرقی در ایران یکی از مسکات‌های آشنایی است که می‌توانید در ذهنتان تداعی کنید.

ضرورت دارد که بدانید مهم‌ترین تاثیر مسکات روی برند، جنبه تبلیغاتی آن است. شخصیتی که برای مسکات انتخاب می‌کنید می‌تواند برند شما را یک برند منحصر به فرد کند و در بازار رقابت در برابر رقبا تبدیل به یک برند خاص شوید.

با داشتن یک شخصیت و کاراکتر منحصر به فرد شما حتی در یک بازار شلوغ هم شناخته می‌شوید. این مدل واسطه‌ای میان شما و مخاطبتان می‌شود و مسببات ایجاد یک ارتباط عمیق بین برند و مشتری را فراهم می‌کند. شخصیت شما به مرور داستان برند شما را شکل می‌دهد و آن را به تکامل می‌رساند. در این مرحله است که مسکات شما سخنگوی برندتان خواهد شد.

تجربه نشان داده شرکت‌هایی که از مسکات برای تبلیغات خود استفاده می‌کنند حس اعتمادسازی خوبی را در بین مخاطبان و مشتریان خود ایجاد می‌کنند. با این توضیح شما می‌توانید به راحتی درک کنید که لوگوی مسکات تا چه حد می‌تواند بر جذب مشتری، موثر واقع شود.

نمونه لوگو مسکات

مزایا و معایب مسکات

دانستن نقاط قوت و ضعف مسکات به شما کمک می‌کند که بهتر بتوانید برای برند و لوگوی شرکت خود تصمیم بگیرید.

مزایای مسکات

  • مهم‌ترین مزیت مسکات این است که به مشهور شدن برند شما کمک می‌کند. زیرا یک شخصیتی عروسکی که مخصوص شماست می‌تواند زبان برند شما در تبلیغات و بازاریابی باشد.
  • اگر تبلیغ برندتان را در فضای مجازی انجام می‌دهید، از این طریق می‌توانید مخاطبان بیشتری را جذب کنید.
  • مسکات خیلی بهتر از یک لوگوی ساده می‌تواند زبان گویای برند شما باشد و خیلی راحتتر می‌تواند تبلیغات شما را وسعت ببخشد.

معایب مسکات

مسکات می تواند تاثیرات بسیار خوبی بر پیشرفت یک برند و جذب مخاطب ایجاد کند، اما نباید تصور کنید که بدون عیب است.

  • وقتی یک شخصیت عروسکی به طور مداوم نماینده برند شما باشد، می‌تواند ذهن مخاطب را خسته کند.
  • ساخت نماد عروسکی مستلزم صرف وقت و زمان زیادی است و از این بابت ممکن است صاحب برند نتواند شخصیت مورد نظرش را طراحی کند.
  • در برخی از کمپین‌ها یدده شده که شخصیت‌ها عوض می‌شوند و یا برای همیشه کنار گذاشته می‌شوند. پس نباید فکر کنید این مدل همیشه مفید عمل می‌کند.
  • مسکات شما در برابر مخاطبان و مشتری‌های برند شما مسئولیت دارد. پس باید در انتخاب شخصیت دقت کنید. برای مثال اگر مسکات شما در دنیای بیرون یک نماد واقعی دارد (مثلا مسکات شما عروسک یک ورزشکار یا یک بازیگر باشد) اگر این نماد اشتباهی انجام دهد روی برند شما تاثیر منفی دارد.

بهتر است بدانید همه مخاطبان به نماد و مسکات شما واکنش مثبت نشان نمی‌دهند و ما سعی می کنیم در شرکت طراحی لوگو رایان طرح، بهترین طراحی را برای شما انجام دهیم. اگر دقت کنید می‌بینید که در بسیاری از مسابقات ورزشی، طرفداران یک تیم به مسکات تیم رقیب واکنش منفی نشان داده و حتی مورد تمسخر قرار گرفته است. تمامی این موارد می‌تواند در عملکرد برند شما اثرات مثبت یا منفی داشته باشد.

مسکات‌ها نمونه‌های زیادی در ایران و در جهان دارند که می‌توانید با مطالعه، بیشتر آنها را بشناسید؛ برای مثال نمادهای مسابقات المپیک در جهان شهرت زیادی دارند. با این توضیح می‌توان گفت که این مدل سال‌های زیادی است که برای برندهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته و اثرات مثبت و منفی آن برای برندها، آنها را با تجربیات جدیدی مواجه کرده است. با این توضیح می‌توان نتیجه گرفت که برای بیشتر کردن اثرات مسکات بر پیشرفت برند و سود دهی بهتر، باید در انتخاب کاراکتر بیشتر دقت کرده و اصول طراحی آن را جدی گرفت.

4.9/5 - (14 امتیاز)

5 دیدگاه دربارهٔ «مسکات چیست و چه تاثیری در برند دارد؟»

    1. سمانه قنبری

      سلام و درود
      طراحی لوگو همونجوری که نمونه کار لوگو مسکات رو مشاهده کردید زیر نظر طراحان حرفه ای انجام میشود و قبل از طراحی لوگو مسکات اتود لوگو برای شما ارسال میشود و بعد از تایید شما طراحی صورت میگیره

    1. سمانه قنبری

      سلام و درود
      هزینه لوگو با توجه به سلیقه و نوع کسب و کار شما متفاوت هستشو برای اطلاع دقیق از قیمت لوگو مسکات با طراحان ما در ارتباط باشید

  1. مجتبی ملاکی

    سلام و روز به خیر، یک سوال داشتم، هزینه طراحی مسکات به چه صورتی حساب می‌شه؟ یعنی اگر ما کار طراحی لوگو رو به شما بسپاریم برای طراحی مسکات هزینه جداگانه‌ای دریافت می‌شه؟ ممنون میشم بفرمایید به چه صورت هزینه مسکات قابل پرداخت است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

مسکات

مسکات

فهرست مطالب

ویژه شما 

دانلود رایگان : با دانلود پکیج بهاره ست اداری و لوگو می توانید از تخفیف های لحاظ شده آن ویژه فصل بهار استفاده کنید.برای دانلود روی دکمه های زیر کلیک کنید.

دانلود رایگان کاتالوگ

نمونه طراحی لوگو

مکالمه را شروع کنید

اگر تلگرام دارید، همکاران آنلاین در تلگرام و اگر واتساپ دارید به همکاران آنلاین در واتساپ را انتخاب کنید

همه روزه در واتساپ پاسخگو هستیم، درحال حاضر همه کارشناسان در تلگرام و واتساپ آنلاین می باشند.

مریم صفرلو - گرافیست

مریم صفرلو

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

سارا پالیزدان - گرافیست

سارا پالیزدان

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

کاملیا محمدزاده - طراح سایت

کاملیا محمدزاده

واحد طراحی سایت

اگر برای مسکات چیست و چه تاثیری در برند دارد؟

نیاز به کمک دارید با فیلترشکن روشن روی یکی از همکاران کلیک کنید

مریم صفرلو - گرافیست

مریم صفرلو

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

سارا پالیزدان - گرافیست

سارا پالیزدان

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

کاملیا محمدزاده - طراح سایت

کاملیا محمدزاده

واحد طراحی سایت

اگر فیلترشکن ندارید اینجا را کلیک کنید!