جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

مدیریت برند – اصول، وظایف و استراتژی مدیریت برند

مدیریت برند (Brand Management) یکی از مهم‌ترین اصولی است که هر کسب و کار برای رشد و رسیدن به موفقیت باید با آن آشنا باشد و حداکثر تمرکز خود را برای برند سازی اصولی و درست قرار دهد؛ دقت داشته باشید که اهمیت برند سازی و رعایت اصول برند سازی به قدری زیاد است که بیشترین تأثیر را در موفقیت یا عدم موفقیت کسب و کارهای مختلف داشته و اصولاً هیچ کسب و کاری را نمی‌توانید پیدا کنید که طبق اصول برند سازی پیش رفته باشد ولی به موفقیت نرسیده باشد.

البته دقت داشته باشید برند سازی مفهومی بسیار گسترده داشته و فقط به تبلیغات ختم نمی‌شود، زیرا مهم‌ترین عناصر برند سازی کیفیت و هزینه تمام شده محصولات و خدمات شما می‌باشند که در همین موازنه نیز کیفیت همیشه حرف اول را زده و برند سازی برپایه افزایش کیفیت مداوم محصولات و خدمات همیشه باعث موفقیت یک کسب و کار بوده است؛ فاقد از موضوعات گفته شده، در این مقاله به صفر تا صد مدیریت برند و اصول پیاده سازی برند می‌پردازیم تا اگر کسب و کار شما نیز در حال رفتن به سمت موفقیت است با شتاب بیشتری به سمت این موفقیت و افزایش فروش حرکت کند.

مدیریت برند چیست و چه اهمیتی دارد؟

مدیریت برند، به مجموعه فرآیند و استراتژی بازاریابی در راستای افزایش، بهبود و ارتقای هویت برند اشاره دارد که با واسطه‌ی مجموعه‌ای از ابزار و روش‌ها پیاده سازی می‌شود تا ضمن رفع نیازهای مشتری، باعث افزایش فروش محصولات و خدمات برند شما شود. مدیریت برند سازی به شیوه‌های مختلف انجام می‌شود تا ضمن رفع نیازهای اساسی مشتری، محصولات و خدمات برند خود عاملی برای ایجاد نیازهای ثانویه در مخاطبین باشد و همین نیازهای جدید باعث جذب مخاطبین به سمت برند شما شود تا ضمن افزایش وفاداری مشتری و جذب مخاطب جدید، شاهد افزایش فروش و تنوع محصولات و خدمات باشیم.

بد نیست بدانید که در مدیریت برند، مدیر و کارگردان برند باید همیشه چند گام از زمان حال جلوتر باشد و آینده برند را تصویر سازی و برای تحقق این آینده استراتژی‌های مختلفی پیش بینی و اجرایی نماید تا ضمن حفظ هویت برند، باعث توسعه آن شود زیرا در دنیای فعلی، برندی که نتواند انعطاف پذیر عمل کند و آماده تغییرات اساسی به ویژه در محصولات و خدمات خود با توجه به نیاز جامعه باشد، به ناچار از چرخه حذف شده و نمی‌تواند رشد نماید.

قابلیت مدیریت برند چیست؟

همانطور که قبل‌تر نیز اشاره شد، مدیر برند باید توانایی‌های لازم برای پیاده سازی استراتژی‌های فعلی سازمان برای رسیدن به اهداف مختلف اعم از هویت سازی برند خود و معرفی دقیق و مشخص محصولات و خدمات خود را به شکلی داشته باشد که حتی اگر مخاطبین شما نیازی به محصولات و خدمات شما ندارند، احساس نیاز به خدمات و محصولات شما کنند و به سمت آن حرکت کنند؛ به علاوه افزایش کیفیت مدام در کنار کاهش هزینه‌ها جزو مهم‌ترین قابلیت‌هایی است که باید یک مدیر برند سازی داشته باشد تا بتواند باعث موفقیت یک کسب و کار شود.

تفاوت برند سازی و مدیریت برند

منظور از برند سازی، ساخت و خلق نام تجاری برند شماست که قرار است هویت شما را برای مخاطبین مشخص نماید و به واسطه لوگو گرافیکی و شعار شما شناخته می‌شود؛ اما مدیریت برند به فرآیند مراقبت از هویت و برند کسب و کار شماست که به واسطه روش‌های مختلفی انجام می‌شود.

در واقع در مدیریت برند شما تمام تلاش خود را می‌کنید تا از ماهیت و هویتی که ساخته‌اید مراقبت کنید تا سیرتکاملی خود برای رسیدن به موفقیت را طی نماید؛ اگر بخواهیم به شکل دیگر به برند سازی و مدیریت برند نگاه کنیم، می‌توان برند سازی را به انتخاب اسم برای فرزندانتان تشبیه و مراقبت از فرزند برای درست بزرگ شدن و رسیدن به موفقیت را مدیریت برند دانست.

مدیر برند کیست و چه وظایفی دارد؟

قبل‌تر درباره ویژگی‌های مدیر برند صحبت‌هایی کردیم، ولی دقیقاً مدیر برند کیست و چه وظایفی دارد؟ قطعاً این سؤال برای شما نیز که در حال راه اندازی برند خود هستید یا چندین سال است برندی را مدیریت می‌کنید، همواره پیش آمده که سعی می‌کنیم در ادامه به طور کامل شما را با مفهوم مدیر و کارگردان برند و وظایف آن آشنا نمایم.

تعاریف متفاوتی درباره مدیر برند وجود دارد که هر کدام به شکلی درست به مدیر برند و وظایف آن اشاره دارند که یکی از این تعاریف به این شکل مدیر برند را تعریف می‌کند که مدیر برند، فردی است که باید تصویر سازی از بازار هدف و محصولات یا خدماتی که قرار است ارائه نماید و با توجه به این تصویر سازی و به کمک استراتژی‌های مختلف، یک روند کاری برای جذب مخاطب و افزایش فروش داشته باشد.

به بیان دیگر یک مدیر برند باید با توجه به تمام جنبه‌های موجود و اهدافی که برند دنبال می‌کند، اقدام به تدوین استراتژی‌هایی نماید که نه تنها مخاطبین سرگردان امروز بلکه مخاطبین فردا را نیز به سمت کسب و کار خود هدایت نماید و خدمات و محصولات خود را به این مخاطبین به شکلی عرضه نماید که نه تنها باعث رفع نیاز اصلی آن شود بلکه در مخاطبین نیاز سازی های جدیدی ایجاد شود و با محصولات و خدمات آینده خود نیز این نیازها را پوشش دهد. از مهم‌ترین وظایف مدیر و کارگردان برند، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  1. پیش بینی و قیمت گذاری درست روی محصولات و خدمات
  2. سعی در افزایش کیفیت و کاهش هزینه تمام شده محصولات و خدمات
  3. طراحی بسته بندی کاربر پسند و متمایز نسبت به سایر برندها
  4. طراحی لوگویی هدفمند و حرفه‌ای برای تبلیغات
  5. انتخاب ست‌های اداری متناسب با هویت برند
  6. پیدا کردن روش‌هایی برای معرفی و ارائه محصول
  7. بدست آوردن نظرات و دیدگاه مشتری نسبت به محصولات و خدمات برند
  8. اصلاح محصولات و خدمات برای رضایت مندی بیشتری مشتریان
  9. ارائه متفاوت محصولات و خدمات با توجه به موقعیت جغرافیایی
  10. استفاده از فاکتورهای مهم برای ارزش گذاری روی محصولات و خدمات خود
  11. و موارد مختلف دیگر که می‌تواند در زمان حال یا آینده روی برند شما تأثیر گذار باشد

ارزش ویژه برند چیست؟

یکی از نکات مهم درباره مدیریت برند است، مفهوم ارزش ویژه برند است که اشاره به هزینه‌ای که مخاطبین برند شما حاضر هستند برای استفاده از محصولات و خدمات شما بپردازند؛ به بیان دیگر آیا مخاطبین برند شما را به قدری ارزشمند می‌دانند که حتی حاضر باشند هزینه بالاتری برای برند شما نسبت به سایر برندها بپردازنند؟

اگر پاسخ شما به سؤال بالا بله می‌باشد، قطعاً برند شما داری ارزش فوق العاده بالایی می‌باشد که شما باید در حفظ این ارزش تلاش کنید تا بتوانید ضمن حفظ ارزش برند خود، مخاطبین و مشتری‌های برند خود را نیز افزایش دهید؛ یکی از مهم‌ترین برندهایی که دارای ارزش ویژه برندینگ بسیار بالایی است، برند اپل می‌باشد که قطعاً شما برای خرید محصولات این برند حاضر به پرداخت هزینه‌های بسیار بیشتر نسبت به سایر رقبا خواهید بود.

مهم‌ترین کتاب مدیریت برند به زبان ساده

اگر به دنبال موفق‌ترین تکنیک‌های مدیریت برند هستید که قطعاً ما نتوانستیم تمام این موارد را در این مقاله جای دهیم، باید به سراغ کتاب‌های موفق و قدرتمند برندینگ که در زمینه مدیریت برند نوشته شده است بروید؛ همانطور که می دانید افراد موفق، افرادی هستند که به طور مداوم مطالعه دارند و مدیریت برندینگ نیز از این قاعده مستثنا نیست، پس اگر به دنبال موفقیت برند خود هستید، کتاب‌هایی که در ادامه معرفی می‌شود را بررسی و مطالعه نماید.

اهمیت طراحی لوگو برای مدیریت برند

همانطور که قبل‌تر نیز اشاره شد، یکی از مهم‌ترین وظایف مدیر و عناصری که باعث موفقیت کسب و کار شما می‌شود، طراحی لوگو اختصاصی و هدفمند است؛ با توجه به این که حدود 70 تا 75 درصد تبلیغات برند روی لوگو انجام می‌شود، شما تنها در صورتی می‌توانید به موفقیت برسید که اقدام به سفارش طراحی لوگو ویژه برند خود نماید.

بد نیست بدانید که طراحی اشتباه لوگو یا استفاده از لوگوهای آماده که برای سایر برندها می‌باشد حتی با تغییرات در لوگو، شما را درگیر برندینگ معکوس می‌کند و شما هیچ وقت در مسیر موفقیت قرار نمی‌گیرد؛ با توجه به این موضوع، توصیه می‌کنیم برای سفارش طراحی لوگو اختصاصی برند خود از طریق شماره «02191307049» با متخصصین ما در ارتباط باشید.

اصول و فرآیند مدیریت برند

شاید برای شما عجیب باشد که بدانید اصول کلی برای مدیریت برند وجود دارد، ولی خوشبختانه به همین شکل بوده و اصول کلی برای مدیریت برند وجود دارد که اگر توانایی‌های مدیر برند به شکلی باشد که بتواند طبق این اصول پیش برود، به سادگی می‌توان به موفقیت رسید؛ با توجه به موضوعات گفته شده، از مهم‌ترین اصول و فرآیند مدیریت برند، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  1. افزایش مداوم کیفیت در کنار کاهش هزینه نهایی
  2. کانال‌های ارتباطی برای معرفی و ارائه محصولات و خدمات خود را به درستی انتخاب نماید
  3. هویت و هدف از وجود برند خود را به خوبی به مخاطبین منتقل کنید
  4. از روش‌های روانشناسی برای کنترل ذهن مخاطبین استفاده نماید
  5. از قیمت گذاری‌های هوشمندانه و جذب کننده استفاده نماید
  6. به بسته بندی محصولات و خدمات خود بیش از پیش اهمیت دهید
  7. منحصر به فرد و متمایز از سایر برندها حرکت کنید
  8. باید در مخاطبین خود احساس نیاز برای استفاده از خدمات و محصولات برند خود ایجاد نماید
  9. محصولات خود را به صورت محدود و برای افراد خاص ارائه نماید (ایجاد حس تمایز در مخاطبین)
  10. قبل از رسیدن به آینده باید برنامه و استراتژی خود را تدوین کرده باشید
  11. ایجاد ارتباط عاطفی برای وفادار سازی مخاطبین را سر مشق خود قرار دهید
  12. آموزش‌های مداوم کارکنان خود را فراموش نکنید
  13. به فکر آرامش ذهنی و ایجاد انگیزه در پرسنل خود باشید
  14. به جای سعی در از بین بردن رقبا، سعی در بهتر شدن خود نماید

تمرکز روی برند خودمان یا رقابت مداوم با سایر برندها؟

دقت داشته باشید که بازار و مخاطبین هدف شما به قدری زیاد است که نیاز به رقابت و حذف سایر برند و رقبا نداشته باشید؛ پس به جای این که وقت، هزینه و انرژی خود را صرف رقابت با سایر رقبا که قطعاً بسیار خطرناک می‌توانند ظاهر شوند، کنید، باید این زمان و هزینه را در راه‌های دیگر مثل روش‌های جذب مخاطب، افزایش کیفیت محصولات، تمایز نسب به سایرین و مواردی از این قبیل نماید تا مانند برندهای بزرگی مثل سونی که توانایی رقابت با مایکروسافت را در حوزه گیمینگ را نداشتند به مشکلات مختلف نخورید.

البته دقت داشته باشید که شما همواره باید به فکر رقابت سالم و حتی رقابت ناسالم با سایر رقبا باشید، زیرا حتی اگر شما نیز به فکر رقابت نباشید، خیلی از برند با هدف حذف شما استراتژی‌های تدوین خواهند کرد که در این زمان وظیفه شما باید حفظ کسب و کار خودتان باشد و نه سعی در تخریب رقیب ذکر شده، زیرا تمرکز بیش از حد روی رقبا باعث می‌شود که شما توانایی مدیریت برند خود را نداشته باشید و با توجه به تعداد رقبا بالاخره شکست خواهید خورد و ضررهای جبران ناپذیری گریبان شما را خواهد گرفت.

مزایای مدیریت برند برای کسب و کار

قطعاً اولین مزیت مدیریت برند برای هر نوع کسب و کاری، حفظ هویت و موفقیت برند می‌باشد به شکلی که اگر به فکر مدیریت برند خود نباشد، مطمئن باشید، هیچ زمان به موفقیت نخواهید رسید. البته مدیریت برند مزایای دیگر نیز دارد که در ادامه به این موارد نیز می‌پردازیم.

  • افزایش وفاداری و جذب مخاطب و مشتری هدف
  • افزایش قدرت ارتباطی با مشتری و پرسنل
  • افزایش قدرت بازاریابی و جذب مخاطبین مختلف
  • حفظ هویت و ماهیت اصلی برند شما
  • سریع‌تر شدن سیر تکامل برند و کسب و کار شما
  • امکان ارائه محصولات و خدمات متنوع با بازار فروش ثابت
  • درک بازار هدف برای یافتن بهترین جایگاه برند
  • افزایش موفقیت‌ها برای مدیر در سایر جایگاه‌ها
  • افزایش جایگاه اجتماعی و فردی مدیر

جمع بندی

مدیریت برند جزو سخت‌ترین وظایفی است که محدود به ساعت کاری نمی‌شود و مطمئن باشید که تمام زندگی شما را پوشش می‌دهد و در خصوصی‌ترین نقاط زندگی شما وارد می‌شود به شکلی که مجبور می‌شوید از مهم‌ترین دارایی‌های خود بگذرید تا بتوانید به موفقیت برسید و برند خود را حفظ نماید که البته قطعاً برای رسیدن به هدفی با این مقیاس، قطعاً تلاش شما باید به شکلی که گفته شد باشد.

زیرا یک برند مانند فرزندی است که تازه به دنیا آی‌توانید براومشخصی را تعیین کنید که گریه نماید و نیازهای خود را طلب کند؛ دقت داشته باشید که یکی از مهم‌ترین نکات در برند سازی، تمرکز مداوم روی برند خودتان هست تا تمرکز برای رقابت با سایر رقبا، زیرا رقابت با رقبا در صورتی که برند خود را رها کنید و تمرکز خود را برای حذف برند دیگری بگذارید، سودی برای شما نخواهد داشت و تنها دستاورد شما برندی شکست خورده خواهد بود.

4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

فهرست مطالب

ویژه شما 

دانلود رایگان : با دانلود پکیج بهاره ست اداری و لوگو می توانید از تخفیف های لحاظ شده آن ویژه فصل بهار استفاده کنید.برای دانلود روی دکمه های زیر کلیک کنید.

دانلود رایگان کاتالوگ

نمونه طراحی لوگو

مکالمه را شروع کنید

اگر تلگرام دارید، همکاران آنلاین در تلگرام و اگر واتساپ دارید به همکاران آنلاین در واتساپ را انتخاب کنید

همه روزه در واتساپ پاسخگو هستیم، درحال حاضر همه کارشناسان در تلگرام و واتساپ آنلاین می باشند.

مریم صفرلو - گرافیست

مریم صفرلو

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

سارا پالیزدان - گرافیست

سارا پالیزدان

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

کاملیا محمدزاده - طراح سایت

کاملیا محمدزاده

واحد طراحی سایت

اگر برای مدیریت برند – اصول، وظایف و استراتژی مدیریت برند

نیاز به کمک دارید با فیلترشکن روشن روی یکی از همکاران کلیک کنید

مریم صفرلو - گرافیست

مریم صفرلو

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

سارا پالیزدان - گرافیست

سارا پالیزدان

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

کاملیا محمدزاده - طراح سایت

کاملیا محمدزاده

واحد طراحی سایت

اگر فیلترشکن ندارید اینجا را کلیک کنید!