جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

طراحی لوگو سمبلیک

لوگوی سمبلیک یا آیکونیک یکی از طرفدار ترین و رایج ترین نوع لوگویی که طراحی می‌شود،  است. لوگو، عنصری گرافیکی است که به یک کسب و کار هویت می‌بخشد. این تصویر گرافیکی، معمولا بسیار ساده و با استفاده از نماد ها درست شده است و می‌تواند به معرفی محصولات یا خدمات یک شرکت بپردازد. این معرفی، در قالب آیکون ها انجام می‌شود. البته طراحی لوگو ممکن است کاملا انتزاعی باشد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی نقاط ضعف و قوت لوگو نمادین یا سمبلیک بپردازیم. اما پیش از دانستن این مطالب، می‌بایست تعریف دقیقی از لوگو داشته باشید:

تاریخچه لوگو سمبلیک

به‌طورکلی تاریخچه استفاده از نمادها و لوگوها برای انتقال مفاهیم، به گذشته‌ای بسیار دور برمی‌گردد؛ امروزه شاهد طراحی‌هایی در ظروف سفالی و دیواره‌های غارها، و… هستیم که آشوریان و مصریان و ایرانیان برای انتقال مفاهیمی مثل: زیبایی، اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و.. بر روی آنها سمبل‌هایی را طراحی می‌کردند.

با بررسی این آثار درمی‌یابیم که گذشتگان توجه ویژه‌ای به جلوه‌های بصری و گرافیکی داشته‌اند، و از همان ابتدا برای انتقال پیام خود از سمبل‌ها استفاده کرده‌اند.

حتی با نگاهی به تاریخ اروپا در قرون وسطی درمی‌یابیم که، دو زبان بصری مجزا توسط بشر برای انتقال مفاهیم به کار می‌رفته است، در جنگ‌ها نیز طرح‌های مختلف و علائم سمبلیک استفاده می شده است؛ برای مثال در جنگ‌ها هر لشکر علامت مخصوص به خود را داشته است، این علامت شامل تصاویر وسایل و ابزارآلات جنگی یا پرندگان افسانه‌ای بوده است.

در سال ۱۴۴۰ میلادی در اروپا، پس از اختراع پرینتر کسب و کارها به طراحی لوگو و نمادی مختص به خود پرداختند، و این نمادها را بر روی سر در مغازه‌هایشان قرار دادند، تا مردم بتوانند آنها را از سایر کسب و کارها تمایز دهند‌.

اما طراحی لوگو به صورت امروزی و مدرن، برای تبلیغات و برند سازی برای اولین بار توسط شخصی به نام میسون رابینسون در سال ۱۸۸۵ میلادی در اروپا صورت گرفت، این شخص لوگوی سمبلیک شرکت کوکا کولا را طراحی کرد که امروزه شاهد معروفیت و محبوبیت این برند در سراسر جهان هستیم.

راه و رسم طراحی لوگو سمبلیک

با استفاده از سمبل‌ها و نمادها، طراح لوگو تلاش می­کند، بین نام برند و تصویر، رابطه معنادار و مفهومی ایجاد کند، یکی از مزایای لوگو سمبلیک این است که به نسبت لوگوهای نوشتاری که فقط از کلمات می‌توانید در این طراحی‌ها استفاده کنید، در طراحی این لوگو فضای بیشتری برای ارائه خلاقیت و ایده‌های جدید دارید.

لوگو سمبلیک نشانی واضح و آشکار است، که خواستگاه و هویت یک کسب و کار را آشکار می کند، و به‌عنوان سمبل شرکتی خاص و یا محصولی می‌باشند، آنها با استفاده از تصاویر نماینده انتقال واضح و یا انتزاعی از سازمان شما هستند.

لوگو سمبلیک باید به صورتی طراحی شود که، به‌عنوان ابزاری، برای انتقال تفکر و مفهوم یک برند؛ به‌خوبی عمل کند و احساس مطلوبی را در مخاطب ایجاد نماید.

یک طراح لوگو حرفه‌ای، می‌تواند با برتری سازی تصویر برند و هویت کسب و کارتان، شما را نسبت به سایر رقبا متمایز کند.

برای تأثیرپذیری بیشتر لوگو سمبلیک باید در هنگام طراحی آن نکات زیر رعایت شوند:

  • لوگو سمبلیک به صورتی باید طراحی شود که بلافاصله قابل‌تشخیص باشد.
  • به یاد ماندنی باشد، و بتواند در طول سالیان در ذهن مخاطب بماند.
  • به قدری قابل وضوح طراحی شود که بتوان آن را در اندازه‌های کوچک تکثیر کرد.
  • کاملاً گویا باشد، و پیام شرکت را به راحتی منتقل کند.
  • باید به گونه‌ای طراحی شود که، قابلیت ارائه به صورت تک رنگی چ رنگی را داشته باشد.

اگر برای شرکت و یا سازمان خود به دنبال طراحی لوگویی هستید، متنی اختصاری به همراه یک آیکون یا سمبل مکمل خوبی برای ارائه تجارت شما به مخاطبان است.

نمونه سمبلیک‌های معروف دنیا

  1. سمبل پزشکی: این سمبل شامل یک چوب همراه با دو بال است، که مارهایی به دور آن پیچیده‌اند‌.
  2. سمبل روشن کردن دستگاه‌های دیجیتال: این علامت معمولاً در همه دستگاه‌های دیجیتال دیده می‌شود، در گذشته در سیستم‌های دیجیتال ۱ به‌ معنای روشن و صفر به معنای خاموش بوده است، در گذر زمان صفر و یک با یکدیگر ترکیب شد و نشان خاموش و روشن امروزی را به وجود آورد.
  3. نماد بلوتوث: این نماد از ترکیب حرف Hو B تشکیل شده است، این حروف از اسم پادشاهی به نام هارالد بالتاند که در دانمارک حکومت می‌کرد، و به بلوبری علاقه زیادی داشته است، گرفته شده است‌.
  4. نماد قلب: قلب در همه جهان به معنای عشق است، اما نمادی که از آن به‌عنوان قلب استفاده می‌کنیم هیچ شباهتی به قلب انسان ندارد؛ در بیشتر کشورها پرندگان به‌عنوان سمبل عشق و وفاداری شناخته می‌شوند که تا آخر عمر در کنار هم هستند، هنگامی که قو ها در میان دریاچه به یکدیگر نزدیک می‌شوند شکلی مانند قلب به وجود می‌آورند، بنابراین درمی‌یابیم که نماد قلب از پیوستن دو قو به یکدیگر ایده گرفته شده است.

لوگو چیست؟‌

لوگو یا نشانه، نماد تصویری یک کسب و کار است. این نشانه می‌تواند ارزش ها و اهداف شرکت را به مخاطبان و بیننده های آن منتقل کند. هدف از داشتن لوگو، این است که بتوانیم شرکت و مجموعه را به مخاطبان شناسانده و برای آن هویت تعریف کنیم و معمولا قیمت طراحی لوگو به عوامل مختلفی بستگی دارد. معمولا لوگوی یک شرکت، از ابتدای شروع کسب و کار و تا ادامه مسیر به یک شکل باقی می‌ماند و موارد کمی پیش می‌آید که لوگوی یک شرکت دوباره طراحی شود.

انواع لوگو

لوگو ها را می‌توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد که لوگوی تصویری، رایج ترین آن هاست. لوگو تایپ و لوگو های ترکیبی، دیگر انواع لوگو هستند که طراحی می‌شوند.

لوگو تایپ

لوگوتایپ یا آرم فونتی، با نام لوگو نوشتاری نیز تعریف می‌شود و معمولا طراحی آن به این صورت است که نام شرکت و مجموعه با فونتی مخصوص نوشته می‌شود. این نوع فونت می‌تواند شامل دست نوشته، نمونه ها و سمبل ها باشد.

لوگو ترکیبی

لوگو ترکیبی، یک ترکیب از متن با یک عنصر گرافیکی است. این متن و نماد به صورت مکمل در کنار هم به کار می‌روند و به این ترتیب، طرحی خاص تشکیل می‌دهند.

لوگوی سمبلیک یا آیکونیک چیست؟‌

لوگو آیکونی یا نمادین، در واقع یک تصویر ساده است که نشان دهنده و نمایانگر یک کسب و کار خاص و یا یک خدمت یا یک محصول خاص است. تصویر سمبلیک به کار رفته در لوگو سمبلیک، یک پیغام واضح و یا انتزاعی از کسب و کار شما را به مخاطب منتقل می‌کند. این نوع از لوگو ها نسبت به انواع لوگوتایپ ها، غیر مستقیم تر هستند ولی امکان تفسیر در آن ها بیش تر است. از معروف ترین شرکت هایی که از لوگوی سمبلیک استفاده کرده اند می‌توان به شرکت های اپل، توییتر، بنز و ویندوز اشاره کرد.

ویژگی های لوگوی سمبلیک یا آیکونیک

  • لوگوی سمبلیک بلافاصله قابل تشخیص دادن است.
  • لوگو های آیکونیک به راحتی در ذهن باقی می‌مانند.
  • می‌توان یک لوگو نمادین را در اندازه های بسیار کوچک چاپ کرد بدون این که وضوح آن دچار مشکل شود و لوگو قابل تشخیص نباشد.
  • لوگو سمبلیک باید گویا و واضح باشد.
  • لوگوی نمادین را می‌توان به صورت رنگی و یا تک رنگ چاپ کرد.

مزیت های لوگوی سمبلیک یا آیکونیک نسبت به سایر انواع لوگو

لوگو های تصویری، دارای برتری هایی نسبت به سایر انواع لوگو هستند که در ادامه آن ها را ذکر خواهیم کرد:‌

  • لوگو های سمبلیک، گویا و از لوگو های ترکیبی که پیچیده تر هستند، واضح تر هستند.
  • لوگوی سمبلیک را با چند بار نگاه کردن می‌توان به خاطر سپرد.
  • روی رسانه های مختلف می‌توان از لوگوی سمبلیک استفاده کرد بدون این که نیاز به ویرایش داشته باشند.
  • از لوگوی نمادین روی رسانه هایی که کیفیت پایینی دارند نیز می‌توان استفاده کرد. مانند فکس و چک و …
  • می‌توان از روی لوگو های تصویری نشان تجاری ساخت.
  • لوگو های سمبلیک برای شرکت های نوپا و استارت آپ ها و همچنین شرکت های در حوزه علوم و تکنولوژی بسیار مناسب هستند.
  • لوگوی سمبلیک را می‌توان به صورت سیاه و سفید نیز استفاده کرد.
  • این لوگو ها را می‌توان در ترکیب رنگ های مختلف چاپ کرد.
  • لوگوی تصویری، از راه دور و در اندازه های کوچک نیز قابل تشخیص است.
  • این لوگو ها را می‌توان به راحتی قلاب دوزی یا گلدوزی کرد.

معایب لوگوی آیکونیک یا سمبلیک نسبت به سایر انواع لوگو

لوگو های آیکونیک با وجود این که مزایای زیادی دارند، معایبی نیز دارند که بهتر است درباره آن ها نیز آگاهی داشته باشید:

  • طراحی آیکون یونیک برای لوگوی آیکونیک بسیار دشوار است و طراح آن ها باید بسیار ماهر و باتجربه باشد.
  • لوگو های آیکونیک، در صورتی که به صورت حرفه ای طراحی نشوند شباهت زیادی به آیکون های کلیپ آرت خواهند داشت.
  • این لوگو ها در نهای های عمومی چندان رایج نیستند.
  • معمولا یک لوگوی آیکونیک به یک متن نیز نیاز دارد، البته، در برخی شرایط مانند لوگوی شرکت اپل، آیکون به قدری شناخته شده است که نیازی به متن نیست.

چرا از لوگوی تصویری استفاده کنیم؟

دلیل استفاده از لوگوی تصویری

لوگو های تصویری، می‌توانند پیغام شرکت، محصولات و خدمات کسب و کار را به شیوه ای موثر تر از لوگو متنی معرفی کنند. همان طور که اکثر شرکت های معروف دنیا نیز از لوگو های تصویری استفاده می‌کنند، می‌توان این موضوع را دریافت که به طور کلی، لوگوی سمبلیک تاثیر بهتری روی مخاطبان نسبت به انواع دیگر لوگو خواهد گذاشت.

ضمن این که لوگوی تصویری جذابیت بصری بسیار بالایی دارد و توجه مخاطب را بیش تر از انواع دیگر لوگو به خود جلب می‌کند که همین موضوع موجب افزایش ماندگاری آن در ذهن می‌گردد.

لوگوی تصویری به زبان افراد محدود نمی‌شود و افراد با هر زبانی می‌توانند آن را درک کنند و این برای کسب و کار هایی که در سطح بین المللی گسترش می‌یابند بسیار مهم است. اگر بخواهیم دلایل استفاده از لوگو سمبلیک یا آیکونیک را دسته بندی کنیم به موارد زیر می‌رسیم:‌

۱ – ماندگاری لوگو سمبلیک:

همان طور که گفته شد، این لوگو ها با انتقال ساده پیام ها ماندگاری بیش تری در ذهن مخاطبان خود ایجاد می‌کنند.

۲ – مفهوم لوگو آیکونیک:

لوگو آیکونیک پیام خود را به طور واضح تری به مخاطب انتقال می‌دهد و لوگویی که این پیغام را بهتر انتقال دهد تاثیر گذار تر نیز خواهد بود.

۳ – یونیک بودن لوگو نمادین:‌

لوگو ها وظیفه انتقال ارزش شرکت و کسب و کار را بر عهده دارند و با توجه به یونیک بودن ارزش های هر بیزینس، لوگو ها نیز منحصر به فرد هستند. این که یک لوگو یونیک باشد اهمیت بسیار بالایی دارد.

۴ – انعطاف پذیر بودن لوگو تصویری:‌

لوگو تصویری می‌تواند در انواع رسانه ها به کار برده شود و روی ابعاد مختلف چاپ شود بدون این که تغییری در کیفیت آن به وجود بیاید. با توجه به تنوع رسانه هایی که امروزه از آن ها استفاده می‌کنیم این مورد اهمیت بسیار زیادی دارد.

جمع بندی:‌

لوگو ها دارای انواع مختلفی هستند که یکی از رایج ترین آن ها لوگو تصویری، نمادین، آیکونیک و یا سمبلیک است. اکثر شرکت های معتبر جهان مانند ویندوز، توییتر، بنز و اپل از این نوع لوگو استفاده می‌کنند چرا که تاثیر گذاری آن بسیار زیاد است. اما از طرف دیگر، طراحی لوگو ارزان سمبلیک نسبت به طراحی سایر انواع لوگو پیچیده تر است که باعث می‌شود هر کسی قادر به انجام آن نباشد.

در صورتی که دنبال یک طراح لوگو باتجربه و ماهر برای طراحی لوگوی سمبلیک هستید، ما می‌توانیم در کم ترین زمان ممکن، لوگویی حرفه ای، همچنین متناسب با سلیقه شما را به شما ارائه دهیم. برای سفارش طراحی لوگو سمبلیک یا آیکونیک کافیست از طریق واتس اپ شرکت طراحی لوگو رایان طرح با پشتیبانان ما در ارتباط باشید.

سفارش طراحی لوگو سمبلیک

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

لوگوی سمبلیک

لوگوی سمبلیک

فهرست مطالب

ویژه شما 

دانلود رایگان : با دانلود پکیج بهاره ست اداری و لوگو می توانید از تخفیف های لحاظ شده آن ویژه فصل بهار استفاده کنید.برای دانلود روی دکمه های زیر کلیک کنید.

دانلود رایگان کاتالوگ

نمونه طراحی لوگو

مکالمه را شروع کنید

اگر تلگرام دارید، همکاران آنلاین در تلگرام و اگر واتساپ دارید به همکاران آنلاین در واتساپ را انتخاب کنید

همه روزه در واتساپ پاسخگو هستیم، درحال حاضر همه کارشناسان در تلگرام و واتساپ آنلاین می باشند.

مریم صفرلو - گرافیست

مریم صفرلو

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

سارا پالیزدان - گرافیست

سارا پالیزدان

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

کاملیا محمدزاده - طراح سایت

کاملیا محمدزاده

واحد طراحی سایت

اگر برای طراحی لوگو سمبلیک

نیاز به کمک دارید با فیلترشکن روشن روی یکی از همکاران کلیک کنید

مریم صفرلو - گرافیست

مریم صفرلو

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

سارا پالیزدان - گرافیست

سارا پالیزدان

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

کاملیا محمدزاده - طراح سایت

کاملیا محمدزاده

واحد طراحی سایت

اگر فیلترشکن ندارید اینجا را کلیک کنید!