جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

ثبت لوگو و برند + مراحل انجام کار

ثبت لوگو و برند، امکان سوء استفاده دیگران از برند شما را به حداقل می‌رساند. اگر کسب و کاری دارید و با تولید محصولات مرغوب و موفقیت در بازاریابی، عملکرد خوبی از کارتان ارائه داده‌اید و بازار پررونقی برای خودتان فراهم کرده‌اید؛ اما لوگو و برند را ثبت نکرده‌اید، با دست خود، این موقعیت را فراهم کرده‌اید که دیگران با استفاده از برند شما از کارتان سوء استفاده کنند و باید بدانید که طراحی لوگو حرفه ای میتواند به کسب و کار شما کمک شایانی کند.

اگر لوگو و برند تجاری‌ را ثبت نکنید، این امکان وجود دارد که دیگران لوگو و برند شما را به نام خودشان ثبت کنند. اگر این اتفاق بیفتند امکان دفاع شما از حقتان بسیار کم است و به صورت قانونی نمی‌توانید اثبات کنید که لوگو و برند متعلق به شرکت شما بوده است. از این رو ثبت لوگو و برند برای کسب و کار، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

رایان طرح با قیمت پایین طراحی لوگو اسم شما را انجام خواهد داد. تیم حرفه ای ما توانایی انجام بهترین کار ها در مدت زمان کم را دارد و پیشنهاد ما به شما برای سفارش طراحی لوگو برقراری تماس با شماره تلفن 02191307049 می باشد.

اگر صاحب کسب و کاری تجاری هستید و قصد دارید سریع‌تر لوگو و برندتان را ثبت کنید، با ما همراه شوید. ما در این مقاله شما را با مراحل ثبت لوگو و برند به صورت مرحله به مرحله، آشنا می‌کنیم:

مراحل ثبت لوگو

مراحل ثبت لوگو و برند

مرحله اول: مشاوره تخصصی

گام اول برای ثبت لوگو و برند، این است که با متخصصان و کارشناسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، مشورت کنید. این کارشناسان، با تجربه‌ای که در ثبت لوگو و برند داشته‌اند، مدارک، مراحل، هزینه و مدت زمانی که نیاز است تا لوگو و برندتان ثبت شود را به شما توضیح می‌دهند. آنها می‌توانند شما را در زمینه این‌که چه برندهایی آسان‌تر ثبت می‌شوند، راهنمایی کنند. اطلاع از این موارد، سبب می‌شود که روند ثبت لوگو و برند شما با هزینه کمتر و سرعت بیشتری به انجام برسد.

مرحله دوم: استعلام برند

در مرحله دوم باید پیش از ثبت لوگو و برند، ابتدا استعلام کنید که لوگویی که قصد ثبت آن را دارید، پیش از آن توسط شرکت طراحی لوگو دیگر ثبت نشده باشد. اگر لوگو یا چیزی شبیه لوگوی مورد نظر شرکت شما، قبل از اقدام، توسط شرکت دیگر ثبت شده باشد، تقاضای شما برای ثبت لوگو، رد می‌شود. پس ضرورت جدی گرفتن استعلام، سبب می‌شود که در انجام مراحل ثبت لوگو و برند دوباره‌کاری برایتان ایجاد نشود و زمان و هزینه‌تان به هدر نرود. این روزها استعلام برند کار سختی نیست و امکان استعلام آن به صورت آنلاین فراهم شده است.

مرحله سوم: آماده کردن مدارک

بعد از استعلام برند، باید مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند را آماده کنید. با آماده کردن مدارک برای ثبت لوگو و برند، کار ثبت برند شما سهولت بیشتری پیدا می‌کند. مدارکی که باید برای ثبت لوگو و برند شما به عنوان یک شخص حقیقی، ثبت شوند عبارتند از:

  • کپی شناسنامه و کارت ملی شخص متقاضی با اصل برابر
  • کپی کارت بازرگانی و کپی کارت عضویت اتاق بازرگانی به صورت برابر با اصل
  • کپی مجوز فعالیت؛ از جمله پروانه بهره‌برداری یا هر مجوز دیگر
  • آدرس شخص حقیقی، ایمیل، تلفن ثابت، تلفن همراه و کد پستی متقاضی
  • مدارک مورد نیاز جهت ثبت لوگو و برند شخص حقوقی
  • کپی ثبت شرکت در روزنامه رسمی
  • کپی ثبت تغییرات شرکت در روزنامه رسمی
  • کپی شناسنامه و کارت ملی شرکا به صورت برابر با اصل
  • کپی مجوز فعالیت شرکت به صورت برابر با اصل
  • کپی کارت بازرگانی و عضویت اتاق بازرگانی
  • کد پستی، آدرس، تلفن ثابت و تلفن همراه صاحب شرکت و شرکا

نحوه ثبت برند

مرحله چهارم: ثبت نام در سامانه مرکز مالکیت معنوی

در این مرحله باید به سایت مرکز مالکیت معنوی مراجعه کنید و برای خودتان یک اکانت ‌بسازید. سپس اکانت خود را در یکی از دفاتر اسناد رسمی، تایید کرده و از این دفتر، گواهی امضا را دریافت ‌کنید. پس از دریافت گواهی امضا، اطلاعات روی برگه گواهی را در سامانه مرکز مالکیت معنوی وارد و اکانت خود را تایید و سپس اظهارنامه‌تان را در سامانه، تنظیم و ثبت ‌کنید.

مرحله پنجم: تنظیم و ثبت اظهارنامه لوگو و برند

در این مرحله، باید وارد قسمت ثبت اظهارنامه علامت تجاری در سامانه مرکز مالکیت معنوی ‌بشوید و علاوه بر تکمیل اظهارنامه، مدارک لازم را بارگذاری ‌کنید. سپس در جایی که محل بارگذاری نمونه لوگو و برند است، لوگوی خود را در سایز ۶ در۶ بارگذاری کنید.

بعد از تکمیل موارد بالا و پرداخت هزینه، صفحه‌ای برای شما نمایش داده می‌شود که باید از آن پرینت تهیه کنید و به یکی از دفاتر اسناد رسمی ببرید تا اطلاعات شما را تایید کند و یک گواهی از تایید اطلاعات کاربری شما در اختیارتان بگذارد. پس از وارد کردن اطلاعات فرم در سامانه، نام کاربری و رمز عبور برای شما صادر می‌شود تا از طریق آن، دنباله کار را پیگیری کنید.

مرحله ششم: بررسی اظهارنامه برند

بعد از بررسی اظهارنامه ثبت لوگو و برند شما توسط کارشناسان مرتبط، اگر علامت تجاری شما، فاقد نقص بود به تایید رئیس اداره می‌رسد و پیامک تایید آن برای شما ارسال می‌شود. در هنگام بررسی لوگوی تجاری شما، تقاضای ثبت لوگوی تجاری به روزنامه رسمی ارسال می‌شود و شما باید هزینه آن را پرداخت کنید. مدت زمان ثبت آگهی در روزنامه رسمی در نوبت اول، حدود یک هفته طول می‌کشد.

پس از انتشار روزنامه رسمی، طبق قانون، ۳۰ روز مهلت برای شخص ثالث در نظر گرفته می‌شود که در صورت نیاز، به آن اعتراض کند. اگر در این ۳۰ روز، هیچ اعتراضی صورت نگرفت، باید برای روزنامه رسمی دوم، هزینه بپردازید. بهتر است به خاطر بسپارید که برای هر بار انتشار روزنامه رسمی، باید هزینه آن را به موقع بپردازید تا مراحل کار اداری شما به صورت منظم دنبال شود و هر چه سریعتر لوگو و برندتان ثبت شود.

مرحله هفتم: دریافت سند ثبت ۱۰ ساله برند

مرحله پایانی ثبت لوگو و برند، این است که با در دست داشتن یک نسخه از روزنامه‌های رسمی نوبت اول و نوبت دوم، نسخه‌ای از اظهارنامه برند و ۱۰ نمونه از لوگو در ابعاد ۶ در۶، به اداره مالکیت معنوی بدهید و سند برند تجاری خود را تحویل بگیرید.

اگر خودتان مراحل ثبت لوگو و برند شرکت را انجام می‌دهید، باید به صورت حضوری به اداره مالکیت معنوی مراجعه کنید؛ اما اگر کار ثبت شرکت شما را به دفاتر و موسسه‌های ثبتی سپرده‌اید، نیازی به مراجعه به شرکت ندارید، چون تمام کارهای شما را موسسه‌ای که با آن قرارداد بسته‌اید، انجام می‌دهد.

هزینه ثبت برند

هزینه ثبت برند چقدر است؟

هزینه ثبت برند و لوگو بر طبق اینکه شما چه روشی را برای ثبت برند انتخاب کنید متفاوت است. اگر شما کار ثبت برند شرکت را به یک وکیل یا موسسه مربوط به ثبت این موارد بسپارید، هزینه ثبت برند و لوگو شما در قراردادی که با آن موسسه می‌بندید مشخص می‌شود. اگر کارهای ثبت برند شرکت را خودتان انجام می‌دهید، هزینه ثبت لوگو و برند برای شما جور دیگری است. به طور کلی هزینه ثبت لوگو و برند شرکت شما به تعداد طبقه برای ثبت برند و اینکه ثبت برند تجاری برای فرد حقوقی و یا حقیقی صورت گیرد، متفاوت است.

برای اطلاع از “قیمت طراحی لوگو” در شرکت طرایان طرح، میتوانید به صفحه مربوطه که مشخص شده است مراجعه کنید.

چه مواردی به عنوان برند و علامت تجاری ثبت نمی‌شوند؟

پیش از اینکه لوگو و برند تجاری‌تان را ثبت کنید، باید بدانید چه مواردی به عنوان برند و علامت تجاری، ثبت نمی‌شوند. با دانستن این موارد، در انتخاب برندتان، دقت بیشتری کرده و در صرف هزینه و وقت برای ثبت لوگو و برند صرفه‌جویی می‌کنید. برخی از واژه‌ها و عبارات هستند که به عنوان علامت تجاری و برند کاربرد ندارند و قابلیت ثبت به آنها داده نمی‌شود. برای اطلاع شما این موارد را به صورت فهرست‌وار می‌آوریم.

مواردی که برای برند و علامت تجاری، ثبت نمی‌شوند:

  • علائمی که امکان تشخیص و تمایز را ندارند
  • علائمی که کاملا جنبه عمومی دارند
  • علائمی که برای توصیف به کار می‌روند
  • علائمی که تعیین کننده نام و جنس کالا هستند
  • علائمی که شبیه یک نام و علامت تجاری هستند و ممکن است افراد را گمراه کنند و یا متعلق به بک شرکت دیگر باشند یا کپی از یک برند خارجی باشند
  • علائم گمراه کننده و ایهام دار
  • علائمی که شبیه به لوگوهایی هستند که قبلا ثبت شده‌اند و متعلق به یک برند معروف هستند
  • لوگوهایی که با نظم عمومی مغایرت دارند، قابل ثبت نیستند
  • علائم تجاری که به شخص ثالث تعلق باشند
  • علائمی که با سوء نیت طراحی شده‌اند قابل ثبت نیستند
  • ثبت علائم غیر قانونی امکان‌پذیر نیستند
  • علائمی که حق تقدم افراد در ثبت برند را ضایع کنند ثبت نمی‌شوند
  • علائمی که مختصات جغرافیایی نادرست ارائه دهند ثبت نمی‌شوند
  • علائم و لوگوهایی که در ماده ۶ کنوانسیون پاریس باشند، اگر بدون اجازه مقامات صالح، از نشانه‌های دولتی کشورهای عضو اتحادیه و یا از دیگر علائم تجاری آنها استفاده کنند، کشورهای عضو اتحادیه، حق دارند تقاضای ثبت لوگو و برند آنها را رد کنند.
طراحی لوگو برای ثبت برند

خصوصیات یک برند خوب

برای ثبت لوگو و برند شرکتتان، بهتتر است یک لوگوی خوب را انتخاب کنید تا روند ثبت آن، آسان‌تر و در مدت زمان کمتری به انجام برسد. در لوگو باید تمامی ویژگی‌های برند لحاظ شود. زمینه فعالیت و محصول تولیدی شما باید خود را در برند نشان دهد. در جامعه‌ای که با آن روبرو هستیم، برندی موفق است که محصولی با کیفیت را به بازار ارائه دهد و نظر مشتری را به آن جلب کند. برندی که جایگاه اجتماعی خود را در بین متقاضیان پیدا کند و حس مالکیت مردم نسبت به خود را در بین آنها ایجاد کند را می‌توان یک برند خوب، لقب داد.

ثبت برند و لوگو، اولین اقدام برای ایجاد زمینه، جهت تبلیغات و معرفی شرکت به یک جمع بزرگ است. یکی از نکات مهم در زمینه ثبت لوگو، جذب مشتری و مهیا کردن زمینه برای عرضه محصول برند به بازار است. با شهرت یافتن یک برند بین مردم، سطح تقاضای جامعه از آن برند بیشتر می‌شود و از این طریق برند شما به شهرت قابل ملاحظه‌ای دست پیدا می‌کند. اگر در این شرایط قرار گرفتید، باید مسئولانه عمل کنید.

مزایای ثبت لوگو و برند

ثبت لوگو و برند برای صاحب کسب و کار، مزیت‌های زیادی دارد. اطلاع از مزایای ثبت لوگو به شما کمک می‌کند که کار ثبت برند تجاری شرکت را با انگیزه و سرعت بیشتری به انجام برسانید.

  • به عنوان مالک شرکت با ثبت لوگو و برند تجاری، نسبت به آن حق انحصار دارید و از این طریق، بهتر نسبت به آن احساس مسئولیت، می‌کنید.
  • لوگوی تجاری سبب منحصر به فرد شدن محصول و خدمات شما به عنوان صاحب یک شرکت نسبت به دیگر شرکت‌ها می‌شود.
  • برند تجاری شرکت، نماینده و معرف اختصاری و رسمی شرکت شما محسوب می‌شود.
  • ثبت لوگوی تجاری شرکت شما، سبب تسهیل در امر فروش و بازاریابی می‌شود.
  • ثبت لوگو و برند شرکت، هزینه‌های تبلیغاتی و معرفی کالاها و خدمات شما را پایین می‌آورد.
  • ثبت لوگوی تجاری شرکت، هزینه‌های جانبی کالاها و خدمات شرکت شما را کم می‌کند.
  • ثبت برندهای تجاری و دادن برند به شرکت شما، منبع درآمد تازه‌ای برای شرکتتان ایجاد می‌کند.

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را مرحله به مرحله با مراحل ثبت لوگو و برند آشنا کنیم. بعد از طراحی لوگو ارزان در رایان طرح، اگر این مراحل را به طور کامل و به ترتیب انجام دهید، خیلی زود، برند شما به ثبت می‌رسد. بعد از ثبت لوگو و برند، می‌توانید به راحتی از مزایای ثبت برند تجاری خود استفاده کرده و در بازار رقابت، به توجه بیشتر مشتریان و سود بیشتر، دست پیدا کنید.

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

ثبت لوگو و برند با رایان طرح

ثبت لوگو و برند با رایان طرح

فهرست مطالب

ویژه شما 

دانلود رایگان : با دانلود پکیج بهاره ست اداری و لوگو می توانید از تخفیف های لحاظ شده آن ویژه فصل بهار استفاده کنید.برای دانلود روی دکمه های زیر کلیک کنید.

دانلود رایگان کاتالوگ

نمونه طراحی لوگو

مکالمه را شروع کنید

اگر تلگرام دارید، همکاران آنلاین در تلگرام و اگر واتساپ دارید به همکاران آنلاین در واتساپ را انتخاب کنید

همه روزه در واتساپ پاسخگو هستیم، درحال حاضر همه کارشناسان در تلگرام و واتساپ آنلاین می باشند.

مریم صفرلو - گرافیست

مریم صفرلو

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

سارا پالیزدان - گرافیست

سارا پالیزدان

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

کاملیا محمدزاده - طراح سایت

کاملیا محمدزاده

واحد طراحی سایت

اگر برای ثبت لوگو و برند + مراحل انجام کار

نیاز به کمک دارید با فیلترشکن روشن روی یکی از همکاران کلیک کنید

مریم صفرلو - گرافیست

مریم صفرلو

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

سارا پالیزدان - گرافیست

سارا پالیزدان

واحد طراحی گرافیک (طراح و گرافیست)

کاملیا محمدزاده - طراح سایت

کاملیا محمدزاده

واحد طراحی سایت

اگر فیلترشکن ندارید اینجا را کلیک کنید!